Jyllandsringen 2005 og 2006
Du kan læse mere om kurset på
www.fdm.dk På hjemmesiden beskrives kurset: "Program: Vores kursister får instruktion 20 minutter i teorilokalet, 20 minutter i øvelsesområdet og 20 minutter på racerbanen pr. time. I teorilokalet instrueres kursisterne i næste lektioner på øvelsesområde og på bane. På øvelsesområdet trænes manøvrer på motorcykel og tilpasning og justering af motorcykel og affjedring. På banen trænes svingteknik og ideallinier. Der er to niveauer af kurset. Lektion 1-2 og lektion 3-4. Lektion 1-2 skal bestås før deltagelse i lektion 3-4. Begge niveauer tager to hele dage. Der er maksimalt 15 kursister på et hold." For Filips og mit vedkommende kan jeg kun sige kurset til fulde opfyldte det, der blev lovet. To dejlige dage med aktiviteter fra morgen til aften. Sørg for at få en god seng, at hvile ud i så du er frisk til dag to. Vi blev delt op i 3 hold og så var det ellers der ud af hele dagen kun afbrudt af en velfortjent frokostpause. De 20 minutter i teorilokalet var det eneste sted, man kunne slappe lidt af. På manøvrebanen gik det stille og roligt med diverse balance- manøvre og bremseøvelser. Fin måde at lære maskinen endnu bedre at kende. På banen spurtede instruktørerne rundt og gav gode råd, hvor de syntes det var passende. Vi kørte alle i hvert vores tempo, alt efter temperament. Træningen fra Knutstorp gav lidt fordel i starten af kurset, men der gik ikke lang tid før alle fik sat farten op. Selv om det var samme bane, der skulle gennemkøres blev korrekt svingteknik nøje gennemgået både i praksis i teoridelen og ved hjælp af kegler på banen. Der var ingen tvivl, hverken hos Filip eller mig, om at vi begge var blevet meget bedre til at håndtere maskinerne efter de to dage. Slidmærkne på siden af taskene og underkåben viste med al tydelighed vi havde fundet grænsen for nedlægning og hvor tæt man kan køre på trafikkegler... Vi tog begge hjem med papir på, at vi begge havde bestået Niveau 1 og 2 på FDMs MC-Køreskole kursus. Næste skridt må være 3 og 4, selv om det er mest rettet mod mere sporty maskiner. 2006 skulle den nye R1200RT så lige
"køres til". Turen til Jyllandsringen var pragtfuld i selskab
med fætter Jacob på hans nye R6-er og vi glædede os begge til kurset.
Desværre forløb dagen ikke helt efter planen. Første pas på banen
forløb fint og jeg oplevede, at 1200-eren skulle meget længere ned end
1100-eren, før fodhvilerne gik på. Den nærmest sprang imellem keglerne
på langsiden under kontrastyring, men gik ikke ned på
centerstøttebenet, som 1100-eren havde gjort, når den blev presset lidt
hårdt. Anden gang på banen gik det galt. Jeg gik i banen med et brag.
Der var desværre ikke en eneste, der så hvad der skete. Alt jeg husker,
er at jeg tænkte "py-ha, der var jeg vist tæt på grænsen",
da jeg passerede den næstsidste kegle på langsiden. Det næste jeg
husker er, at jeg rullede rundt på banen... Billeder fra kurset - Mange flere billeder
kan ses på www.filtenborg-fotografi.dk |