13. og 14. maj 2010 Flemming F,
Flemming B, Erling, Rita og René
Så skal vi en tur på kørekursus. Tidligere kurser har været rigtig
gode og med vores "nye" maskiner, bliver det spændende at se,
hvad de kan - og vi tør.
Tidligt oppe for at komme til ring
Sjælland beliggende ved Tune/Roskilde. Et blik ud af vinduet gav bare
vished for, hvad vi også havde set på vejrudsigten dagen i forvejen -
nemlig gråt i gråt - dog uden regn. Præcis kl. 7.00 afgik vi fra
Klagshamn og med et tankstop før motorvejen var der lagt op til en helig
dag sammen med andre MC glade folk. Lidt i 8 kørte vi ind på FDM's
køretekniske anlæg - og der var linet op i en lang række med alverdens
typer af motorcykler og vi fortsatte rækken med vores egne og gik ind for
at få morgenmad. 60 stykker sad vi - glade og fulde af forventninger til
2 dages udfordringer. Dagen var inddelt i 5 sektioner - alle opbygget på
samme måde: teori for alle - manøvrebane øvelser - og banekørsel med
bunden opgave hver gang. Der var 8 instuktører ialt - hver især havde de
opgaver med dels fejlretning på manøvrebanen - teorigennemgang ( som
Tommy Rønn klarede på sin egen jyske facon - ret godt :-) ) -
banekørere med support til værdigt trængende - og observationer af hver
enkelt når vi kørte "på egen hånd". Efter hvert banepas blev
vi evalueret af vores "private" instuktør - så vi havde en
idé om, hvor vi skulle sætte ind med ændringer - fartøgning- eller
reduktion - og i det hele taget en gensidig udveksling af
køreoplevelser.
Jeg kom på blåt hold - vi var en blanding af erfarne og mindre erfarne -
som ikke havde været på dette kursus før. René var på rødt ( det er
de rigtig seje som har været med flere gange og som mestrer MC'en
temmelig udmærket!) - og så var der guldt hold - de som køremæssigt
ikke havde så megen erfaring. Teorien kunne synes simpel - men ikke desto
mindre væsentlig for forståelsen af, hvad et var, vi skulle fokusere
på. For at gøre det hele simpelt fik vi den ene øvelse udelukkende at
køre i et og samme gear hele tiden - og regulere farten udelukkende ved
at ændre på gashåndtaget. Uha kunne man tænke - men efter kort tid var
det faktisk ganske udmærket at skulle koncentrere sig om "bare"
det og så ellers drøne rundt mellem kegler i sving, der ville få enhver
bilist til at blive svimmel. Vi fik nemlig introduktion til begrebet kontrastyring.
Egentlig benytter vi os af det hele tiden - MEN manglede lige forståelsen
af, HVOR effektiv en afvigemanøvre det er, når vi skal forbi en
forhindring, der kommer uventet - som fx. hul i vejen - person eller
køretøj ud foran os osv. Den første tur jeg tog på manøvrebanen var
vældig akavet og noget ujævn mht. stil. Pyh tænkte jeg - det går ikke
at tænke for meget på at "skubbe" på styret - gør som du
plejer Rita, tænkte jeg. Så gik det straks bedre - og der kom bedre FLOW
I BMW'en - (et af mantraerne på kurset er netop flow). Imellem øvelserne
var det tid til kaffe og snak med medkursisterne - vældig hyggeligt.
Flemming F og jeg var på hold - René og Flemming B holdt skansen på det
røde hold. Inden længe stod det klart at det med pauser var et problem
(for sjællændere ifølge Tommy !!!) Tidsplanen skred fordi drengene ikke
kunne lette bagdelen og komme ud på banen efter pauserne - huha - så vi
måtte køre indtil 17 - men - ingen vrøvl over det fra nogen side. Alle
var med på øvelserne - og der blev kørt til på samtlige hold. På et
af passene kørte en af mine holdvenner ud af banen - og lagde sig ned med
maskinen - æv for det. Men det var - som instuktøren sagde - fordi han
ikke troede på sig selv og sin manøvre. En af de andre øvelser 1. dag
var at bruge synet. Simpelt - det gør vi jo hele tiden - MEN ikke lige
på den måde, som vi blev introduceret til for at kunne mestre skarpe
sving. Nemlig det at føre synes derhen, hvor man skal styre - istedet for
at fokusere på uvæsentlige ting, som modsatte side af gaden - eller
tænke på, at det nok var et skarpt sving, som ikke kunne forceres med
den fart vi kom med. Alt kan siges at være et produkt af, hvad vi fodrer
vores hjerne med - det være sig tvivl som selvtillid til egne evner til
at klare en opgave.
Dag 2 fortsatte med øvelser til videreudbygning af vores evner til at
bruge både synet og vores opbyggede flowfornemmelse - det vil sige
kontrastyrinen igen - til at blive bedre motortrafikanter. Allerede 1. dag
havde jeg en herlig fornemmelse af, at jeg befandt mig i mit rette element
- som på en legeplads med masser af hestekræfter- SKØNT!! René
begyndte at blive lidt nervøs for at kunne holde mig stangen mht. fart
rundt i sving - meeeeeeeeeeeeeeeen - jeg ved, hvornår jeg skal sætte ind
og det behøver ikke at være her ;-)
Vi havde nogle rigtig gode oplevelser med bl.a. bremse - undvigemanøvrer
- godt at vide til den dag, hvor man bliver overrasket af en udkørende
bil fra sidevej fx. En af de helt store paranoiaer 2. dag var øvelsen med
at køre over sand/grus på vejen. Mange havde haft natlige mareridt over
det - og så var det faktisk bare et par små ryk med for og baghjul - og
så intet ellers. Ærlig talt var det også lidt af en skuffelse efter at
have hørt så meget om det - at der så ikke var mere adrenalin i den
øvelse. Men - godt at vide at man IKKE skal frygte sådanne forhindringer
på kørebanen. For fremtiden er det "peace of cake" besluttede
vi os for.
Dagen sluttede med ros fra samtlige instuktører for god opførsel ( på
nær blåt hold, hvor der gik ræs i den på et tidspunkt - uha da
da!) Alle bestod og ingen var fysisk skadede - det var alene
materielle skader, som kan erstattes økonomisk - heldigvis. Vi fik
beviserne på at vi havde været på kursus og - kunne køre hver til sit
med en herlig fornemmelse i kroppen af det: vi havde rykket
grænser personligt! og forhåbentlig bedre motorcykister i
trafikken.
Nedenstående billeder er taget af Henrik
Petit fra mcbilleder.dk
Rita i fuld fart mod næste opgave
Så mente instruktørne der var nedlægning nok på
Der gøres klar til at skarpt sving
Der er stadig plads under fodpinden
F1 havde slidt sine fodpinde af
Kursusbeskrivelse fra FDM:
FDM MC kursus niveau A er for de motorcyklister der magter grundteknikken
og gerne vil lære den dynamiske svingteknik. At gennemføre FDM MC kursus
niveau A er en forudsætning for at kunne tage FDM MC kursus niveau B.
FDM MC kursus niveau A er for de motorcyklister der magter grundteknikken
på motorcykel og nu gerne vil gå lidt mere avancerede veje. På det køretekniske
FDM MC kursus niveau A undervises i bredt anerkendte køretekniske færdigheder
og teknikker. Teknikker som om muligt løbende forbedres og udvikles, og
som i forbindelse med nogle af road racing sportens meget kendte og højt
estimerede navne, har fundet anvendelse ved køreteknisk undervisning.
Kursets sigte er bl.a. at udstyre kursisten med en viden, samt en række
teknikker og færdigheder, som alle kan bidrage til en større forståelse
for motorcyklismens muligheder og begrænsninger, såvel som skærpelse af
kursistens færdigheder. På FDM MC kursus niveau A sigter en stor del af
øvelserne på at give kursisten et væsentligt større mentalt overskud,
et overskud som ikke er uvæsentligt i forbindelse med øget sikkerhed for
motorcyklisten selv, og ikke mindst trafikanter generelt. Kurset afvikles
på både FDM Jyllandsringen og FDM Sjællandsringen.
Kursets første dag
På kursets første dag, er der under morgenmaden som er inkluderet i
kursusgebyret, introduktion til kurset og hhv. teori, manøvrebane og
racerbaneinstruktørerne. Dernæst inddeles kursisterne i hold på ca. 5
deltagere hver, hvor hvert hold tildeles en fast tilknyttet baneinstruktør
som begge dage ved banelektionerne følger holdet.
Den teoretiske del af undervisningen foregår i et dedikeret teorilokale,
hvor teori instruktøren bl.a. ved hjælp af overhead, whiteboard,
plancher, omdelt materiale og evt. video, underviser det samlede hold på
dette niveau. I teorilektionerne præsenteres kursisterne for de køretekniske
principper, som senere danner grundlag for en del af de efterfølgende
praktiske øvelser på både manøvrebane og racerbane. Teorilektionerne
er ligeledes kursisternes mulighed for at gå i dybden med enkeltområder.
Lær nye evner som motorcyklist
Blandt øvelser, der gennemgås på FDM MC kursus niveau A kan blandt
andet nævnes aktiv brug af kontrastyring, korrekt brug af synet (herunder
fokuseringspunkter), flow, korrekt indstyring, maksimal nedbremsning,
korrekt dosering af gashåndtaget, svingkørsel med nedlægning gennem
grus med efterfølgende udskridning og meget, meget mere. Efter hver
enkelt lektion/kørepas på racerbanen, er der som tidligere nævnt
evaluering for det enkelte hold og holdets fast tilknyttede instruktør.
Mange kursister deltager mere end en enkelt gang på niveau A, da
deltagelse på kursets niveau B kræver at man til fulde mestrer
teknikkerne og færdighederne fra kursets niveau A. Ved afslutningen af
kursets niveau A, kan kursisten få sin fast tilknyttede instruktørs
vurdering af, hvor vidt kursisten menes at være kvalificeret til og/eller
vil få væsentligt udbytte af kursets niveau B.
Kurset afsluttes med udstedelse af kursusbevis og bogen "Sikker kørsel
på MC" udleveres til kursisten.
Mere information:
www.fdm.dk
Kurser i 2010 på http://www.fdm.dk/gsa-default/FDM_All?gsa_query=mc |