Kørekursus

13. og 14. maj 2010 Flemming F, Flemming B, Erling, Rita og René
Så skal vi en tur på kørekursus. Tidligere kurser har været rigtig gode og med vores "nye" maskiner, bliver det spændende at se, hvad de kan - og vi tør.

Tidligt oppe for at komme til ring Sjælland beliggende ved Tune/Roskilde. Et blik ud af vinduet gav bare vished for, hvad vi også havde set på vejrudsigten dagen i forvejen - nemlig gråt i gråt - dog F800ST-eren holder klar til en tur på banen uden regn. Præcis kl. 7.00 afgik vi fra Klagshamn og med et tankstop før motorvejen var der lagt op til en helig dag sammen med andre MC glade folk. Lidt i 8 kørte vi ind på FDM's køretekniske anlæg - og der var linet op i en lang række med alverdens typer af motorcykler og vi fortsatte rækken med vores egne og gik ind for at få morgenmad. 60 stykker sad vi - glade og fulde af forventninger til 2 dages udfordringer. Dagen var inddelt i 5 sektioner - alle opbygget på samme måde: teori for alle - manøvrebane øvelser - og banekørsel med bunden opgave hver gang. Der var 8 instuktører ialt - hver især havde de opgaver med dels fejlretning på manøvrebanen - teorigennemgang ( som Tommy Rønn klarede på sin egen jyske facon - ret godt :-) ) - banekørere med support til værdigt trængendeFallesen sidder klar med hånden oppe til hilsen - og observationer af hver enkelt når vi kørte "på egen hånd". Efter hvert banepas blev vi evalueret af vores "private" instuktør - så vi havde en idé om, hvor vi skulle sætte ind med ændringer - fartøgning- eller reduktion - og i det hele taget en gensidig udveksling af køreoplevelser. 
Jeg kom på blåt hold - vi var en blanding af erfarne og mindre erfarne - som ikke havde været på dette kursus før. René var på rødt ( det er de rigtig seje som har været med flere gange og som mestrer MC'en temmelig udmærket!) - og så var der guldt hold - de som køremæssigt ikke havde så megen erfaring. Teorien kunne synes simpel - men ikke desto mindre væsentlig for forståelsen af, hvad et var, vi skulle fokusere på. For at gøre det hele simpelt fik vi den ene øvelse udelukkende at køre i et og samme gear hele tiden - og regulere farten udelukkende ved at ændre på gashåndtaget. Uha kunne man tænke - men efter kort tid var det faktisk ganske udmærket at skulle koncentrere sig om "bare" det og så ellers drøne rundt mellem kegler i sving, der ville få enhver bilist til at blive svimmel. Vi fik nemlig introduktion til begrebet kontrastyring. Egentlig benytter vi os af det hele tiden - MEN manglede lige forståelsen af, HVOR effektiv en afvigemanøvre det er, når vi skal forbi en forhindring, der kommer uventet - som fx. hul i vejen - person eller køretøj ud foran os osv. Den første tur jeg tog på Pølsevognen venter på at komme på banen manøvrebanen var vældig akavet og noget ujævn mht. stil. Pyh tænkte jeg - det går ikke at tænke for meget på at "skubbe" på styret - gør som du plejer Rita, tænkte jeg. Så gik det straks bedre - og der kom bedre FLOW I BMW'en - (et af mantraerne på kurset er netop flow). Imellem øvelserne var det tid til kaffe og snak med medkursisterne - vældig hyggeligt. Flemming F og jeg var på hold - René og Flemming B holdt skansen på det røde hold. Inden længe stod det klart at det med pauser var et problem (for sjællændere ifølge Tommy !!!) Tidsplanen skred fordi drengene ikke kunne lette bagdelen og komme ud på banen efter pauserne - huha - så vi måtte køre indtil 17 - men - ingen vrøvl over det fra nogen side. Alle var med på øvelserne - og der blev kørt til på samtlige hold. På et af passene kørte en af mine holdvenner ud af banen - og lagde sig ned med maskinen - æv for det. Men det var - som instuktøren sagde - fordi han ikke troede på sig selv og sin manøvre. En af de andre øvelser 1. dag var at bruge synet. Simpelt - det gør vi jo hele tiden - MENLangsiden med keglerne, der holder farten nede ikke lige på den måde, som vi blev introduceret til for at kunne mestre skarpe sving. Nemlig det at føre synes derhen, hvor man skal styre - istedet for at fokusere på uvæsentlige ting, som modsatte side af gaden - eller tænke på, at det nok var et skarpt sving, som ikke kunne forceres med den fart vi kom med. Alt kan siges at være et produkt af, hvad vi fodrer vores hjerne med - det være sig tvivl som selvtillid til egne evner til at klare en opgave.
Dag 2 fortsatte med øvelser til videreudbygning af vores evner til at bruge både synet og vores opbyggede flowfornemmelse - det vil sige kontrastyrinen igen - til at blive bedre motortrafikanter. Allerede 1. dag havde jeg en herlig fornemmelse af, at jeg befandt mig i mit rette element - som på en legeplads med masser af hestekræfter- SKØNT!!  René begyndte at blive lidt nervøs for at kunne holde mig stangen mht. fart rundt i sving - meeeeeeeeeeeeeeeen - jeg ved, hvornår jeg skal sætte ind og det behøver ikke at være her ;-) 
Fallesen holder øje med at alt går som det skal Vi havde nogle rigtig gode oplevelser med bl.a. bremse - undvigemanøvrer - godt at vide til den dag, hvor man bliver overrasket af en udkørende bil fra sidevej fx. En af de helt store paranoiaer 2. dag var øvelsen med at køre over sand/grus på vejen. Mange havde haft natlige mareridt over det - og så var det faktisk bare et par små ryk med for og baghjul - og så intet ellers. Ærlig talt var det også lidt af en skuffelse efter at have hørt så meget om det - at der så ikke var mere adrenalin i den øvelse. Men - godt at vide at man IKKE skal frygte sådanne forhindringer på kørebanen. For fremtiden er det "peace of cake" besluttede vi os for.
Dagen sluttede med ros fra samtlige instuktører for god opførsel ( på nær blåt hold, hvor der gik ræs i den på et tidspunkt - uha da da!)  Alle bestod og ingen var fysisk skadede - det var alene materielle skader, som kan erstattes økonomisk - heldigvis. Vi fik beviserne på at vi havde været på kursus og - kunne køre hver til sit med en herlig fornemmelse i kroppen af det:  vi havde rykket grænser personligt! og forhåbentlig bedre motorcykister i trafikken. 

Nedenstående billeder er taget af Henrik Petit fra mcbilleder.dk

rita-01.jpg (154760 byte) Rita i fuld fart mod næste opgave

rita-02.jpg (141426 byte) Så mente instruktørne der var nedlægning nok på

rene-02.jpg (157033 byte) Der gøres klar til at skarpt sving

rene-01.jpg (139883 byte) Der er stadig plads under fodpinden

f1.jpg (115696 byte) F1 havde slidt sine fodpinde af

Kursusbeskrivelse fra FDM:
FDM MC kursus niveau A er for de motorcyklister der magter grundteknikken og gerne vil lære den dynamiske svingteknik. At gennemføre FDM MC kursus niveau A er en forudsætning for at kunne tage FDM MC kursus niveau B.
FDM MC kursus niveau A er for de motorcyklister der magter grundteknikken på motorcykel og nu gerne vil gå lidt mere avancerede veje. På det køretekniske FDM MC kursus niveau A undervises i bredt anerkendte køretekniske færdigheder og teknikker. Teknikker som om muligt løbende forbedres og udvikles, og som i forbindelse med nogle af road racing sportens meget kendte og højt estimerede navne, har fundet anvendelse ved køreteknisk undervisning.
Kursets sigte er bl.a. at udstyre kursisten med en viden, samt en række teknikker og færdigheder, som alle kan bidrage til en større forståelse for motorcyklismens muligheder og begrænsninger, såvel som skærpelse af kursistens færdigheder. På FDM MC kursus niveau A sigter en stor del af øvelserne på at give kursisten et væsentligt større mentalt overskud, et overskud som ikke er uvæsentligt i forbindelse med øget sikkerhed for motorcyklisten selv, og ikke mindst trafikanter generelt. Kurset afvikles på både FDM Jyllandsringen og FDM Sjællandsringen.
Kursets første dag
På kursets første dag, er der under morgenmaden som er inkluderet i kursusgebyret, introduktion til kurset og hhv. teori, manøvrebane og racerbaneinstruktørerne. Dernæst inddeles kursisterne i hold på ca. 5 deltagere hver, hvor hvert hold tildeles en fast tilknyttet baneinstruktør som begge dage ved banelektionerne følger holdet.
Den teoretiske del af undervisningen foregår i et dedikeret teorilokale, hvor teori instruktøren bl.a. ved hjælp af overhead, whiteboard, plancher, omdelt materiale og evt. video, underviser det samlede hold på dette niveau. I teorilektionerne præsenteres kursisterne for de køretekniske principper, som senere danner grundlag for en del af de efterfølgende praktiske øvelser på både manøvrebane og racerbane. Teorilektionerne er ligeledes kursisternes mulighed for at gå i dybden med enkeltområder.
Lær nye evner som motorcyklist
Blandt øvelser, der gennemgås på FDM MC kursus niveau A kan blandt andet nævnes aktiv brug af kontrastyring, korrekt brug af synet (herunder fokuseringspunkter), flow, korrekt indstyring, maksimal nedbremsning, korrekt dosering af gashåndtaget, svingkørsel med nedlægning gennem grus med efterfølgende udskridning og meget, meget mere. Efter hver enkelt lektion/kørepas på racerbanen, er der som tidligere nævnt evaluering for det enkelte hold og holdets fast tilknyttede instruktør.
Mange kursister deltager mere end en enkelt gang på niveau A, da deltagelse på kursets niveau B kræver at man til fulde mestrer teknikkerne og færdighederne fra kursets niveau A. Ved afslutningen af kursets niveau A, kan kursisten få sin fast tilknyttede instruktørs vurdering af, hvor vidt kursisten menes at være kvalificeret til og/eller vil få væsentligt udbytte af kursets niveau B.
Kurset afsluttes med udstedelse af kursusbevis og bogen "Sikker kørsel på MC" udleveres til kursisten.

Mere information:
www.fdm.dk
Kurser i 2010 på http://www.fdm.dk/gsa-default/FDM_All?gsa_query=mc