Kommunikation ved Baehr 2007

2. til 4. september 2007

Rita og René
De nye maskiner skulle udstyres med kommunikation og hvad var mere nærliggende en lige at smutte en tur ned til Baehr i Pirmasens?
Afgang søndag morgen til Frederiksberg hospital, hvor Rita ventede efter en døgnvagt og så ellers syd på med rimelig fart. Færgen blev nået i tørvejr kl. 1015 og der blev tid til en kop kaffe, inden turen gik syd på af hoved- og motorvej. Ved Hamburg gik det hele i stå, så af motorvejen og ind på de mindre veje, til vi var et godt stykke forbi byen. Desværre var det tydeligt på GPS-en, at det ikke gik hurtigt nok på de mindre veje, så vi måtte op på autobahnen igen. Søndag eftermiddag er ikke optimal på de tyske autobahner. Trafikken var meget nervøs med kraftige nedbremsninger, så vi valgte igen at smutte ud på hovedvejene, hvor vi trods alt kunne holde en rimelig fart syd over. Da klokken blev 1930 havde vi klaret 800 km. og manglede kun 200, som skulle klares inden 0900 næste morgen. Trods vejrudsigten var det meste af dagen heldigvis forløbet på tør vej.
Rene gør klar til 1200-eren kan blive udrustet med kommunikation Mandag morgen var der afgang 0630 på morgenvåde veje, men uden regn, så trods morgentrafikken gik det forholdsvis hurtigt syd efter. En kop kaffe og 200 km. senere holdt vi ud for værkstedet hos Baehr kl. 0850. Ralf, deres super teknikker, kom 0900 sharp - man er vel i Tyskland - og 1200-eren kom ind i varmen. Første projekt var at få installeret GPS-holderen, som var modtaget hjemme fra Touratech. Desværre viste det sig, at der manglede to afstandsstykker - Nu var gode råd dyre. Fat i Touratech, som lovede at sende de 2 manglende dele samme dag, men hvad hjalp det, når vi skulle se at komme nord over hurtigst muligt? Heldigvis viste Ralf endnu en gang, at han ikke kun er Ralf er super teknikker hos Baehr serviceteknikker af navn, men også gavn. Fat i målebånd og skydelære samt papir og blyant og i løbet af rimelig kort tid havde han fremstillet de manglende dele. I mellemtiden var det blevet besluttet, at begge maskiner skulle udstyres med CAPO III radioer. Dominik tog vores 1½ års gamle Dista radioer retur til fuld pris og R1200RT anlægget gav han 730 Euro for. Alt i alt betød det, at vi kun havde betalt 100 Euro for at køre med vores gamle system i 1½ år. En fuldkommen fantastisk service, som vi vist ikke havde kunnet opleve mange andre steder. Imens Ralf rodede med maskinerne slappede vi af, nød en god middag og kiggede på udstyr. Faktisk blev det til lidt mere end kigge, for det viste sig, at Baehr ikke kun sælger radioudstyr, men også MC-beklædning. Det tog lidt tid, men endte med et sæt tekstil til Rita og læder til René. Dominik var glad, nu skulle han ikke betale penge tilbage til os , fordi vores nye radioer var meget billigere (og bedre) end vores gamle system. Så selv om tøjet kun kostede 3785,- samlet - ja du så rigtigt - for det hele inkluderet forsendelse til DK, så fik de lidt i kassen. Alt i alt kostede det os 4500,- for 2 nye radiosystemer monteret, montering af GPS-holder inkluderet fremstilling af manglende dele, 2 nye sæt MC-tøj og en ny hjelm (200,- euro for en Silencer II). Det var 2 glade mennesker, der takkede mange gange for super service kl. 1500. Ikke kun var besøget blevet meget billigere end forventet, men regnen var ophørt, så der blev lukket op for gassen og næsen vendt nord på. Blandet kørsel på autobahn og hovedveje bragte os op over bakkerne ved Basel, hvor vi besluttede at tilbringe natten da det fladede lidt ud og der kun var 400 km. tilbage til færgen i Rostock, som vi skulle nå kl. 1415.
Tirsdag morgen viste sig fra sin pæne side til at starte på og med god fart holdt vi os til hovedvejene, hvor der heldigvis ikke var politi på udkig. Desværre holdt himlen ikke helt tæt, så vi fik et par skyller på vejen nord på. Men det meste af tiden var vejene rimeligt tørre, så farten kunne holdes til at vi kunne undgå autobahnen og nyde svingene på hovedvejene. Ind imellem kan det stadig være problematisk, at planlægge en stram tidsplan på de tidligere østtyske veje. Der er stadig meget vejarbejde og "umleitung", som kan forrykke selv den bedste planlægning. Der blev strøget en kaffepause og skåret ned på spisepausen, så 1415 holdt vi ved indcheckning i Rostock. Nu var der kun at se frem til 6 timers sejlads inden vi anløb Trelleborg, hvor der så lige skulle klares de sidste 30 km. Efter en begivenhedsløs sejltur, hvor skuffelsen var stor da vi erfarede, at der kun blev serveret kedelig cafeteriamad, ankom vi planmæssigt og var hjemme kort før 2200.
Alt i alt, med det hele, havde turen kostet os 8.500,- hvilket er en del billigere end radioerne alene uden installation i Danmark.
Vi havde kørt 1845 km. med en gennemsnitsfart på 90,1 og været i bevægelse på 2 hjul i 20 timer og 28 minutter med en max. fart på 168 km/t.
Forbruget på R1200RT-eren var 5,7 l/100km. eller på dansk 17,5 km/l.