2010 Milano og alperne

16. til 24 august René
20. til 22. sammen med Flemming og Peter B

Afsnit:
1. Hele turen i tekst

2. Links
3. Garmin log og spor
4. Statistik for turen
5. Pas passeret på turen
6. Videoer fra turen
7. Billeder fra turen

Søndag 22. august 2010
Sidder ved bredden af lille sø lige før Lago Magiore og ser tilbage på en skøn uge med masser af sving og pragtfulde udsigter.
Turen startede mandag den 16. august med afgang fra jobbet og overnatning lige syd for Lübeck. Vejen syd på lå klar tirsdag morgen og ruten var lagt øst over for at undgå regnvejr ned igennem Tyskland. Det blev en lang dag med varieret vejbelægning og vejrforhold. Det hele startede fint med tørre og gode veje, men des længere syd på jeg kom, des dårlige veje og vejr. Heldigvis fik jeg tanket ved indkørslen til Tjekkiet, så uden lokal mønt på lommen gik det syd på for fuld fart. Gode veje, der trods regnen var OK at køre på. Godt 260 km. blev det til uden stop, før Østrig blev nået og der kunne tankes cola på en tom mave. Donau og Linz blev nået ved 20-tiden, hvor der helt ærligt ikke var mere energi tilbage. Til gengæld var den ”flade” etape nu overstået og alperne inden for rækkevidde.
Ons- og torsdag var ren lykke med tørre veje og næsten skyfri himmel. Dolomitterne blev krydset, krydret med diverse pas og små snoede veje. Onsdag nat blev tilbragt på toppen af Passo Brochon, hvor der ligger et hyggeligt hotel, med meget overkommelige priser. Desværre blev pas og forsikringspapirer glemt i receptionen ved afrejsen næste morgen. Det bliver spændende at se, om de kommer hjem med posten (det gjorde de). Torsdag morgen viste vejret sig fra sin bedste side og kursen blev sat mod Stelvio, med mål i Lugano, hvor Flemming og Peter skulle ”samle” mig op fredag formiddag. Stelvio var en helt speciel oplevelse, med et helt vildt antal ”tornati”, hvor en del af dem var meget stejle og tæt på hinanden. På toppen af Stelvio i godt 2700 meter, er det et helt cirkus med pølseboder og små butikker med alskens ting og sager ingen har brug for. Turen ned igennem Livigno er mere afslappende og efter en lang dag blev Lugano nået. Endnu en gang viste det sig, at ingen af de hoteller, jeg havde fundet i TourenPlanner eksisterede. I stedet blev det til et 3-stjernet hotel, der efter prisen burde have været 5-stjernet. 95 euro, special low price, var mindst 50 euro for meget. Næste chok kom, da aftensmaden skulle betales på en restaurant, der aldrig kommer i nærheden af en Michelin stjerne. 2 øl, hovedret og kaffe blev til 500,- kr. Det er bare urimelig dyrt at bo og spise i Schweiz. Om aften blev der korresponderet lidt med F1 og jeg besluttede at køre til Milano for at møde dem der, så vi ikke skulle spilde mere tid end højst nødvendigt.
Fredag morgen gik turen så mod Milano og vejen Givanni Pascoli, der viste sig at være en vej, som fandtes utallige steder, ikke kun i Milano området, men hele Italien. ”Bakkerne” var forsinkede, så da jeg kom frem til første Giovanni Pascoli og det helt sikkert ikke var der vi skulle mødes, blev der gættet på en anden destination. Heller ikke her var det den rigtige bydel, så endnu en ny destination blev fundet – heller ikke her…
Nu var jeg træt af at køre rundt og rundt, så da Flemming endelig kom frem til stedet, de skulle leje deres maskiner, fik jeg GPS koordinaterne. Håndtaget blev vredet om og et kvarter senere fandt jeg gutterne i gang med at pakke deres maskiner.
Færdigpakket gik turen nord og øst for fuld fart. Ikke mere tid til afslapning og hygge, nu skulle der køres. Turen gik tilbage mod Dolomitterne og Stelvio, som vi lige var oppe og besøge en gang mere. Denne gang kun fra Livigno siden. På vej ud af Livigno røg vi pludselig ind i en kø lige efter et sving. Det resulterede i en ret så hård opbremsning. Så hård, at F1 lige måtte samle maskinen op igen. Han glemte at slå støttebenet ud, inden den kom så langt ned, at den ikke længere var til at holde. Lidt småskrammer på S4-eren blev resultatet, men heldigvis ingen fysiske skrammer på 1-eren. Efter ufatteligt mange sving og med godt fart i maskinerne, blev det besluttet at overnatte i Livigno. Lettere sagt end gjort, alt var optaget. Først efter hjælp fra en flink receptionist blev et lille hotel lidt uden for selve Livigno by fundet. Hotel La Tea viste sig at være et rigtig hyggeligt hotel, med meget flotte værelser og dejligt kolde øl. Maden var ikke noget at skrive om, men vi blev mætte og hvem kan klage med udsigten til bjergene lige uden for vinduerne i godt 2100 meters højde?
Næste dag gik det mildest tal med fuld fart mod Schweiz og endnu flere pas og sving. På et tidspunkt blev jeg lidt nervøs da der skulle drejes og ”Bakkerne” manglede. Efter at have ventet betydeligt længere end normalt ringede jeg til Flemming, der ikke rigtig havde tid til at snakke. Han var i gang med en ”hyggelig” samtale med en schweizisk politimand. Han mente jeg skulle komme tilbage og hilse på dem, meeeen det havde jeg nu ikke lige lyst til. Efter et stykke tid og 300 franc fattigere kom de begge ned i adstadigt tempo. Det viste sig, at de havde forbrudt sig mod loven ved at krydse en enkelt fuldt optrukken linje, surt show. Nu blev tempoet sat lidt ned og de fuldt optrukne streger ikke overskredet ret meget resten af turen i Schweiz. Inden dagen var omme, fik vi lige en løftet pegefinger, da vi midt i et sving kom forbi et sted, hvor (viste det sig senere) en tysk MC-kører var røget ud over vejsiden og 10 meter ned i en skov.
Endnu en gang viste det sig, at det skulle blive et problem, at finde en seng for natten. Efter at have besøgt en del hoteller og var kommet til Meiningen, kørte vi op foran Park hotel, byens dyreste hotel. Heller ikke her var der plads. En rundringning til alle hoteller inden for 50 km. på GPS-en gav samme resultat. Nu var gode råd dyre. F1 gik i gang med at charmere receptionisten i Park hotel og Peter og jeg blev kreative. Det lykkedes Peter at blive henvist til et herberg i byen af en flink dame på en campingplads og samtidig kom F1 ud og fortalte, at der var reserveret plads på selv samme herberg. Det bedste der kan siges om den overnatning var, at der var senge at sove i.
Søndag gik turen atter op i højden via utallige serpentinersving og fantastiske udsigter. Der var lige tid til at stoppe et par steder, nyde udsigten og tage lidt billeder. Ruten var lagt med afslutning i Milano for F1 og Peter, mens jeg skulle til at vende snuden mod nord. Ved 13-tiden stoppede vi i Varzo på vej ned fra bjergene og de sidste pas. På gensyn frokosten blev indtaget i Trattoria Derna, med udsigt til de sidste alpetoppe. Fantastisk mad og atmosfære, der helt sikkert er et gensyn værd. Sagde hej og på gensyn til ”Bakkerne” ved 14-tiden, efter et fantastisk måltid. Jeg kørte lidt videre af småveje, mens temperaturen støt steg, efterhånden som højdemåleren viste mindre og mindre højde. Da der stod 34 grader på termometret og hotel Due Palme dukkede op ved søbredden, tog jeg en lynhurtig beslutning, stoppede og huskede at slå støttebenet, ud inden jeg hoppede af maskinen og ind i hotellet kølige skygge.
Så var al strømmen på den medbragte PC-er opbrugt, så efterfølgende er tilføjet ved hjemkomsten.
Resten af eftermiddagen blev brugt til at puste ud, slappe af og nyde livet. Michelin skiltet på døren til hotellet viste sig at være garant for rigtig god og dejlig mad. Da jeg 22.30 endelig fik adgang til receptionens computer for at udskrive Autozug billetterne, som Rita havde bestilt, var det på høje tide at trække lagenet op over hovedet og håbe på lavere temperaturer til turen nord på.
Mandag morgen viste sig at være lige så lummervarm som søndag, så det var bare med at komme op i højden igen. Inden bjergene og højderne blev nået, nåede termometret lige at vise 35 grader. Heldigvis faldt temperaturen efterhånden som de første pas dukkede op og på den nordlige side af alperne var temperaturen ”kun” 26 grader. Lörrach blev nået i god tid, så jeg indtog et solidt måltid og en liter kølig dunkel bier, inden ombordkørslen kl. 1900. Nu var det så spændende, hvor mange der skulle være i kupeen. Folk kom dumpene enkeltvis, så da vi nåede 5, var vi klar over, at der var fuld booket. En ældre fransk/svensk dame var dog meget betænkelig ved at skulle sove sammen med os andre. Det til trods for, at jeg var den eneste mindre godt duftende MC-kører. Inden længe havde hun fundet en anden kupe, så vi blev 4. Snakken gik lystigt imellem de 3 tyskere, der alle var bilfanatikere. Det var ikke meget jeg havde at byde ind med, ud over at anbefale dem en tur til Löddeköpinge.
Efter en rimelig god nattesøvn blev Hamburg nået lettere forsinket og det sidste stykke hjem over klaret i god stil ad småveje til færgen og fuld fart resten af vejen hjem ad motorvejen.
Den absolut bedste og mest oplevelsesrige alpetur til dato, som ubetinget tåler en gentagelse.

Links og et enkelt hint:
Hotel Pizzo degli Uccelli. OK hotel på toppen af Passo Brochon - www.hotelpizzodegliuccelli.it 
Hotel La Tea. Dejligt hotel i Trepalle i Livigno. www.latea.it 
Hotel Due Palme. Fint hotel perfekt beliggende ved søbred. www.hotelduepalme.it 
Bar Trattoria Derna. Rigtig-rigtig god restaurant (lukket onsdage). Pizza Agnesetta 4, 28868 Varzo. I.

Garmin log - Spor

17. august - Turen fra Lübeck til Mauthausen syd for Linz i Østrig. 988 km.
Dag-1-0817.jpg (460850 byte)
dag-1.jpg (1232920 byte) Dag-1-hojde.jpg (128532 byte)

18. august - De første 12 alpepas og der overnattes på Passo Brocon i Dolomitterne. 550 km.
Dag-2-0818.jpg (942936 byte)
dag-2-a.jpg (1138865 byte) Dag-2-A-hojde.jpg (101964 byte)
dag-2-b.jpg (1646724 byte) Dag-2-B-hojde.jpg (122646 byte)

19. august - Endnu 7 pas der i blandt Stelvio bliver passeret på vej mod Lugano. 470 km.
Dag-3-0819.jpg (497701 byte)
dag-3.jpg (1426350 byte) Dag-3-hojde.jpg (116337 byte)

20. august - Besluttede at mødes med Flemming og Peter i Milano. 102 km.
Dag-4-A-0820.jpg (552294 byte)
dag-4-a.jpg (1027813 byte) Dag-4-A-hojde.jpg (146263 byte)

20. august - Fra Milano Due Route over 9 pas inden overnatning lige nord for byen Livigno. 396 km.
Dag-4-B-0820.jpg (583373 byte) dag-4-b.jpg (1553376 byte) Dag-4-B-hojde.jpg (132907 byte)

21. august - De næste 9 pas passeres nu primært i Schweiz med overnatning i Meiningen. Den første del af ruten var sporet blevet slettet ved en fejl. Genoprettet efter TourenPlanner ruten. Ca. 476 km.
Dag-4-0821.jpg (388268 byte)
dag-5.jpg (1284383 byte) Dag-5-hojde.jpg (136368 byte)

22. august - Turen tilbage mod Milano med endnu 5 pas inden vi skilles og jeg kører nord på. 266 km.
Dag-6-0822.jpg (333455 byte)
dag-6.jpg (1213514 byte) Dag-6-hojde.jpg (131162 byte)

23. august - Ruten fra Sempione til Lörrach og Autozug via de sidste 5 pas. 469 km.
Dag-7-0823.jpg (913754 byte)
dag-7.jpg (1902695 byte) Dag-7-hojde.jpg (112048 byte)

Top af siden

Statistik for turen:
4376 Km. eksl. turen med Autozug. Forbrug 18,2 km/l eller 5,5 l/100km. Max fart 211. Gennemsnit 70. Total køretid 62:30. 47 pas passeret. Her af 8 styk 2 gange. Total 39 forskellige pas passeret.

Pas passeret på turen:
Fremhævede sammen med brødrene Bak. Kronologisk rækkefølge.
Land Navn på tysk Højde Længde % Åbent
Østrig Pyhrnpass 945 10
Østrig Sölkpass 1788 48 12 Juni-oktober
Østrig Katschberghöhe 1641 32 21 Helår
Østrig Iselsbergpass 1208 15 10
Italien Passo Cimabanche 1529 8
Italien Drei Zinnen Bergstrasse 2400 7,5 20 Juni-september
Italien Sant Angelo pass 1756 6,5 11 Helår
Italien Tre Crocipass 1805 16 12 Helår
Italien Vallespass 2031 15 13 Helår
Italien Rollepass 1989 43 11 Helår
Italien Passo di Góbbera 988 7,1 12 Helår
Italien Broconpass 1615 37 12 Helår
Italien Gampenpass 1518 38 9 Helår
Italien Solda 1907 13
Italien Stelvio - Stilfserjoch 2758 49 15 Juli-september
Italien/Schweiz Umbrailpass 2501 16 12 Juni-oktober
Italien Foscagnopass - Passo dÈira 2291 12
Østrig Formarinjoch 1871
Italien/Schweiz Livignopass 2315 18,5 12 Juni-november
Italien Calmine San Pietro 1254 10
Italien San Marco pass 1985 39 13 Juni-oktober
Italien Livignopass 2315 18,5 12 Juni-november
Østrig Formarinjoch 1871
Østrig Foscagnopass - Passo dÈira 2291 12
Italien Stelvio - Stilfserjoch 2758 49 15 Juli-september
Italien/Schweiz Umbrailpass 2501 16 12 Juni-oktober
Schweiz Ofenpass 2149 35 14 Helår
Italien/Schweiz Passo del Gallo 1815 Tunnel
Italien/Schweiz Passo del Gallo 1815 Tunnel
Schweiz Flüelapass 2383 28 11 Juni-oktober
Schweiz Albulapass 2312 41 12 Juli-oktober
Schweiz Malojapass 1815 32 9 Helår
Italien/Schweiz Splügenpass 2113 38 10 Juni-november
Schweiz San Bernardinopass 2065 16 10 Maj-oktober
Schweiz Lukmanier Pass 1914 39 8 April-december
Schweiz Oberalppass 2044 32 10 Juni-oktober
Schweiz Sustenpass 2224 46 9 Juni-oktober
Schweiz Grimselpass 2165 37 10 Juni-oktober
Schweiz Furkapass 2431 28 11 Juni-oktober
Schweiz St. Gotthardpass (gamle vej) 2108 47 10 Juni-oktober
Schweiz Nufenenpass 2478 36 13 Juni-oktober
Italien/Schweiz Simplonpass 2005 50 10 Helår
Schweiz Nufenenpass 2478 36 13 Juni-oktober
Schweiz Grimselpass 2165 37 10 Juni-oktober
Schweiz Brünigpass 1007 18 13 Helår
Schweiz Schelten Pass 1051 15 12 Helår
Schweiz Passwang 943 22 11 Helår

Top af siden

Videoer fra Turen:

Alle videoer fra flere ture

Albula op fra nord.

Albula ned mod sydøst. Fra toppen ned til byen La Punt-Chamues.

Livigno pas fra Bernina. Vejen fra byen Bernina og op til Livigno via Livignon pas.

Livigno pas fra Livigno og mod syd. Nedkørsel fra Livigno.

Maloja pas. Nedkørsel fra St. Moritz.

Nufenen fra øst mod vest, Passo delle Novena. Rute fra Airolo mod vest.

Nufenen ned mod vest. Vejen ender i byen Ulrichsen.

San Bernardino fra nord mod syd.

Splügen pas op fra syd. Videoen starter kort efter Chiavenna efter vi kom ned fra Maloja pas.

Splügen pas toppen. Opkørsel fra Chiavenna mod Schweiz.

Splügen ned mod nord

Stelvio ned via Umbrail. Fra toppen af Stelvio ned via Umbrail pas med grusvej en del af vejen.

Stelvio op fra Livigno.

Top af siden

p8180012.jpg (684818 byte) Das schönen blauen Donau.
Hvilken herlig morgen efter en herlig nats søvn.
Nu venter alperne og højderne.
p8180013.jpg (1148766 byte) Det første bjergparti er nydt. Vejret var ikke for godt i nord og Stelvio, så PC-en kom frem og der blev lagt en ny rute.
Brocon-02.jpg (834426 byte) En helt igennem herlig dag sluttede på Brocon passet, hvor de havde et ledigt værelse.
Billigt og godt.
Desværre glemte jeg pas og forsikringspapirer i receptionen. Heldigvis fik jeg ikke brug for nogen af delene og passet sendte de hjem.
Brocon-01.jpg (963160 byte) Udsigten fra hotellet næste morgen.
Herberget lige over for hotellet er nok lidt billigere, men menuen, så ikke lige så spændende ud.
p8190028.jpg (895606 byte) Om formiddagen lå der lidt skyer i dalene, men solen brændte det af op af dagen.
Dolomiterne-01.jpg (1044226 byte) Dolomitterne er helt specielle og utroligt flotte.
Dolomiterne-02.jpg (973714 byte) Udsigten til den anden side.
Det er helt sikkert ikke sidste gange den del af alperne skal besøges.
Due-Ruote.jpg (1053088 byte) ADVARSEL - Sarte sjæle bør ikke klikke på dette billede!
Flemming og Peter er ved at pakke deres lejemaskiner lidt uden for Milano.
Stelvio-R.jpg (1386803 byte) Så blev der tid til et billede på toppen af Stelvio.
Et gedemarked uden lige, men hvem ville ikke være pavestolt over at have trampet en cykel op i 2760 meters højde?
Stelvio-wurst.jpg (827704 byte) Pølsemanden med jordens største smil i ansigtet.
Stelvio-vej-03.jpg (962182 byte) Udsigten på toppen er utrolig.
Stelvio-vej-02.jpg (1236958 byte) Vejen ned fra Stelvio, når du kommer fra Livigno.
Jeg havde kørt den dagen før, hvor jeg var kommet fra Merano og kørt hele vejen op og ned af Stelvio på vej til Livigno.
Livigno-aften.jpg (1484082 byte) Uden mad og drikke dur heltene ikke - Hotel La Tea var et dejligt sted selv om maden ikke lige var til flere Michelin stjerner.
Vi blev mætte og tørsten blev slukket.
Livigno-morgen.jpg (1202175 byte) Morgenudsigten fra La Tea.
Livigno-LaTea.jpg (972127 byte) Hotellet har garage i nederste etage, hvor maskinerne stod trygt og tørt natten over.
Vi havde sluttet dagen i regnvejr, så den blå himmel blev ekstra værdsat.
P821-Oberalp.jpg (1140191 byte) Der skal lige strækkes ben og nydes udsigt en gang imellem.
Oberalp ligger i 2044 meters højde, så udsigten er ikke dårlig på en dejlig dag med blå himmel.
Albula-03.jpg (1398630 byte) Uanset højden, er der altid mange cyklister.
Albula i 2315 meter var ingen undtagelse.
Albula-01.jpg (1175033 byte) 2 flotte bimmere.
Den røde er faktisk over 20 år gammel, men utrolig velholdt.
Albula-02.jpg (1284619 byte) Den her er endnu ældre, men holdt mindst lige så flot. Imponerende en så gammel bil får lov til at komme op i den højde (2315 m.)
Grimsel-hospiz.jpg (1219148 byte) Hotel Grimsel Hospiz var desværre optaget, så den oplevelse må nydes en anden gang. 
Grimsel-F1.jpg (1020338 byte) Dæmningen der gjorde det nødvendigt, at opføre det nuværende hotel. Det første hospiz ligge begravet ude i søen.
Grimsel-P.jpg (1516197 byte) Udsigten ved Grimsel bliver nydt og benene strakte.
Grimsel-1200GS.jpg (1190869 byte) "Flemmings" R1200GS-er.
En herlig maskine, der til stor overraskelse fik et par positive bemærkninger efterhånden som turen skred frem.
Grimsel-ST4.jpg (1392377 byte) Peter sagde til gengæld ikke meget om ST4S-eren, men der var ikke noget problem med at følge med F1, selv om han gjorde sit for at ryste os af.
p8220044.jpg (963851 byte) Hotel Belvedere ved Furka passet lige efter Grimsel.
p8220045.jpg (986872 byte) Det kan være svært at vende ryggen til så flot en udsigt. Samme udsigt vil man kunne få fra et værelse, der vender den rigtige vej, på hotel Belvedere.
Stelvio-vej-01.jpg (1216201 byte) Udsigten fra "P-pladsen" ved hotel Belvedere.
St-Gothard.jpg (1279732 byte) Skt. Gotthardpasset kan køres af mange veje. Vi valgte den ældst mulige. En fantastisk vej af små brosten (ikke optimalt i regnvejr), der snoede sig ned igennem utallige skarpe sving.
Er det tørvejr og har du tid, så kør den vej.
Nufenen-02.jpg (1375191 byte) Nufenen med sine 2478 meter.
Nufenen-01.jpg (1206253 byte) Udsigten er fantastisk.
Nufenen-03.jpg (1609121 byte) Sneen lå der stadig her i slutningen af august.
Nufenen-tre.jpg (891655 byte) 3 flotte fyre "on top of the world" - Nufenen.
p8220056.jpg (1067200 byte) Så går det syd over mod Milano, hvor maskinerne skal afleveres og flyveren hjem venter Flemming og Peter.
P822-frokost.jpg (1170661 byte) Der blev taget afsked på Trattoria Derna i Varzo. Nok turen bedste restaurant. Kommer vi nogen sinde i området igen, skal stedet besøges igen.
Due-Palme.jpg (1155057 byte) Dagen sluttede for mit vedkommende, da termometret viste 34 grader og hotel Due Palme dukkede op ved en lille sø lige før Lago Magiore.
Alpe-farvel-01.jpg (859984 byte) Alperne begynder så småt at fortone sig i horisonten på vej mod Das autozug i Lörrach (Basel).
Alpe-farvel.jpg (993164 byte) Sidste kig på de store sten inden landskabet bød på bløde bakker.
P823-cafe.jpg (945843 byte) En sidste tur op i højde - Hyggeligt kaffested ved Schelten pass i godt 1000 meters højde.
P823-cafe-02.jpg (1062605 byte) Vejen op til kaffestedet var en smal og rimelig stejl grusvej.
fordaek.jpg (723671 byte) Den tur kostede lige et fordæk - Falle anbefalede, at lade være med at bremse så meget, så der må der lige øves på.

Top af siden