2010 Pyrenæerne

Sommer 3. til 18. september 2010

Rita og René.
Sidste års tur til Pyrenæerne samt en artikel i rejsemagasinet REJS gav os mod på endnu en tur til området. Efter årets Tour de France blev den først planlagte tir ændret for at få en bedre forståelse af rytternes strabadser og se de veje de kørte på. De 4 bjergetaper turen havde i Pyrenæerne, er blevet lagt ind som ruter i starten af årets feiretur. Specielt Tourmalet, ser vi frem til.
Sædvanen tro vil turens "transportstrækning" foregå med Autozug fra Altona til Narbonne og retur samme vej.

Afsnit
1. Ruten som planlagt

2. Ruten som gennemført

3. Fakta for turen
4. Pas der blev kørt over i kronologisk rækkefølge

5. Dagbog

Ruten som planlagt:
Kort-oversigt.jpg (1030647 byte)
   hojde.jpg (170464 byte)   TourenPlanner fil

Ruten som gennemført:
Komplet 2355 km. i Frankrig, Spanien og Andorra.
komplet.jpg (734952 byte) Garmin spor

1. etape fra Autozug Narbonne til Revel 156 km.
s1.jpg (1176597 byte)
   s1-hojde.jpg (123750 byte)  Garmin spor

2. etape bliver første tour etape fra Revel til Ax 3 Domaines. 190 km.
st1.jpg (717946 byte)
   ST1-hojde.jpg (121826 byte)  Garmin spor

2. etape del 2 er transport til næste tour etape med start i Pamiers 102 km.
st1-2.jpg (771298 byte)   ST1-2-hojde.jpg (132779 byte)  Inkl. i 2. etape spor

4. etape er tour etape fra Pamiers til Bagnéres de Luchon. 200 km.
st2.jpg (858745 byte)   ST2-hojde.jpg (130981 byte)  Garmin spor

5. etape er tour etape fra Bagnéres de Luchon til Pau. 200 km.
st3.jpg (1064004 byte)   ST3-hojde.jpg (136732 byte)  Garmin spor

6. etape er tour etape fra Pau til Col du Tourmalet. 170 km.
st4.jpg (1102350 byte)   ST4-hojde.jpg (133195 byte)  Garmin spor

7. etape bliver opdelt i flere deletaper på vej til Cap d'Agde via Andorra og et par nye pas. 1308 km..
s2c.jpg (1175279 byte)   S2C-hojde.jpg (131907 byte)   Garmin spor

Fakta for hele turen:
3470 km. total. Her af 2355 km. i Frankrig, Spanien og Andorra. Gennemsnit 65 km/t. Max. 176 km/t. Forbrug R1200RT 19,2 km/l eller 5,2 l/100 km.
Generelt var vejene vi kørte på i væsentlig bedre stand end turen i 2009. Det drejede sig specielt om Tour de France ruterne, hvor vejene mange steder var nyasfalteret. Kører man i feriesæsonen er det tilrådeligt, at bestille hotel i forvejen, da udvalget flere steder er begrænset.
Vil man være sikker på, at komme lige præcis på en bestemt rute, er det en dårlig ide, at lade TourenPlanner bestemme. Planlæg ruten i MapSource og download der fra til GPS-en. Der var flere steder undervejs, hvor vi kom på andre veje, parallel med den Tour de France rytterne kørte. Kortere strækninger, hvor TourenPlanner mente en anden vej var kønnere eller endnu mere snirkelt.
Tourmalet var ikke den oplevelse, vi havde forventet. Et rimelig nemt bjergpas at køre over med et begrænset antal sving. Ingen tvivl om, at som cykelrytter er det ingen fornøjelse, men med motor er det rimelig nemt at klare bare man ikke skal køre for meget i skyerne.
Generelt skal man være lidt forsigtig overalt i Pyrenæerne lige så snart man kommer lidt op i højden. Køer, geder, får og heste går frit rundt overalt og efterlader deres større eller mindre prutter i stor udstrækning på vejene. Når de er nylagte eller det er fugtigt, er de glatte, siger Rita der var ved at lave en "Jacob" midt i et sving. Specielt i nedsat sigtbarhed skal man være forsigtig for deres pels falder helt i et med tågen og de står mange gange lige midt på vejen, fuldkommen uforstyrrede af enhver form for køretøj. kalvene er de værste for de er helt uberegnelige, hvor i mod de større dyr tager den helt med ro, når de flytter sig.
Priserne var der stor forskel på. Frankrig er væsentlig dyrere end Spanien og Andorra.

Land Pas Højde Længde % Bemærkning
Andorra/Frankrig Port d'Envalira 2407 62
Frankrig Porté Puymorens 1919
Spanien Coll de la Creueta 1923 20 12

Der kom nogle få nye pas på listen og højeste pas blev Pic Maià 2614 meter i Andorra, hvor fra vejen går ind i Frankrig.

Dagbog fra turen

Fredag 3/9
Det er bælgravende mørkt og koldt, da motorerne springer i gang på maskinerne, der er tungere end normalt. Alle tasker er pakket, dog til lidt bekymring, ikke alle helt fulde. Snuden vendes mod syd og Altona, hvor das Autozug venter på at køre os til Narbonne. Det er en rigtig kølig morgen, hvor temperaturen kommer helt ned på 5 grader inden solen kommer frem og varmer en lille smule. Det bliver til enkelt stop med hoppen lidt rundt for at få varmen, inden ankomst til Rødby. Den store planlagte morgenbuffet blev til den store morgenskuffelse – Scanlines serverer ikke morgenbuffet før ved 9-tiden, så er det jo ikke en gang morgen mere…
Turen fra Puttgarten til Altona gik ad hovedveje, frem for autobanen. Det er hyggeligere og varer ikke mange minutter længere end at ligge og ræse på den kedelige betonvej. Efter den sædvanlige lettere forvirring blev maskinerne lastet og spændingen med hensyn til antal passagerer i kupeen udløst. Fuld booket med 5 mand, alle motorcyklister, så al bagagepladsen blev udnyttet.
Turen fra til Nabonne tager godt 23 timer, så det er med at have mad, drikke, bøger, soduko og alt det andet klar og med i kabinen.

0301.jpg (1189119 byte) 0302.jpg (1167535 byte)
Maskinerne er lastede. Forsyninger til den lange tur.

Lørdag 4/9 - Kort over dagens etape
Natten blev – trods lidt bange anelser – en ganske rolig af slagsen med. Det hjalp gevaldigt at iføre sig ørepropper for at lukke alle mulige lyde – dels fra medpassagererne – og dels fra de mange utallige rangeringer gennem Tyskland og Frankrig, udenfor. Så kl. 7.30 slog jeg øjenene op og følte mig komplet udhvilet og parat til morgenmad. Da-dadada da dah!!! DB’s usvigelig ringe kulinariske servering, der dog glimrer med varm kaffe – og endda 2 kopper, til værdigt trængende. En af vores medpassagerer serverede en blød og cremet camembert til – så det var et helt festmåltid – trods alt. Dernæst ventede vi så bare på at klokken blev 11.34, hvor vi skulle lande i Narbonne – og ud på turen. Vi ankom punktligt – og 1 time og 10 minutter senere strøg Rene og jeg ud fra P-pladsen fra biltoget og var på vej mod dagens første punkt – Revel.
Vi kom fantastisk ukompliceret ud fra Narbonne – faktisk er det aldrig gået huritgere – så vi kom snart ud i landlige omgivelser og nød udsynet til vinmarker – vinmarker og atter vinmarker. Vi kørte i Corbierre området og havde rig mulighed for at smage på egnens produkter – meeeeeennnnnn – ikke helt en god løsning, når vi skulle kører videre. Temperaturen startede ud ved 27 grader – men snart stod der hele 32 grader på termostaten – pyyyyyyyyyh ha, hvor det er varmt inde i alt det MC tøj med hjelmen, der udgør et sandt drivhus, så snart vi holder stille. Vi fandt efter en lille time et udmærket frokoststed i en af de første byer, vi overhovedet kørte gennem. St. Laurent – og det var faktisk i turistinformationen, vi spiste. Det var bestemt ikke kedeligt – men – som René udtrykte det. ”jeg skulle alligevel have spurgt om det var gedeost”. En spændende anretning med små melonkugler – dertil serranoskinke med små kugler af gedeost, der var ”ladet” med lidt honning indeni – og til slut en is lavet på gedeost. Jo for den da – det var lækkert – (hvis man altså kan li’ gedeost, som jeg kan).
Derefter kom vi ind på nogle af de små sjove veje – med masser af muligehd for at rutsje rundt i de småsten, som var lagt på som ekstra lag. Det var ikke ligefrem en glæde at køre på – men – vi kom da frem og sidder nu og nyder livet ude i gårdhaven på det hotel vi har indlogeret os på i Revel. Hotel Midi – fine værelser og udsigt til middag om et par timer. Vi skal ud og se på byen – på gensyn i morgen.

0401.jpg (1331843 byte) 0402.jpg (1215658 byte)
Så er der "tudefjæjs" bare på grund af lidt grus på vejen. Men det går da heldigvis hurtigt over, da der blev fundet brombær i vejkanten.

Søndag 5/9 - Kort over dagens etape samt transport vej til start næste dag
01.jpg (634936 byte)
Aftenens udsigt til gourmetmad blev ikke helt indfriet, men vi blev mætte og i godt humør af den lokale vin. Efter en god nats søvn og et for Frankrig overdådigt morgenmåltid (baguette, skinke, ost, juice og kaffe/te) var vi klar til den første Tour etape. Planen var, at gennemkøre årets tour de France bjergetape i Pyrenæerne med afsluttende 75 km. til tourens næste startby, Pamiers. I fin stil startede vi ud kl. 0900 og nød de afvekslende landskaber, mens vi småsnakkede om, hvad der mon var gået af tanker igennem rytternes hoveder, da de store bjerge dukkede op i horisonten. Vejret var dejligt med en starttemperatur på 17 grader og skyfri himmel, som lovede højere temperaturer. Efterhånden som vi nærmede os bjergene blev vejene mindre og belægningen ind imellem dårligere. Ingen tvivl om, at der mange steder var lagt ny fin asfalt ud inden touren, men desværre var det ikke alle steder vores rute kom til at følge touren. En lille lærestreg – sæt ikke TourenPlanner til at køre smukke MC-veje, hvis man vil følge en nøje planlagt vej. Vi kom ud på de smukkeste små veje, med den dårligste belægning af små sten på ny asfalt. Skal lige love for, at hvis det ikke var for solen, så kunne den belægning fremkalde sved på panden. Rita var, sædvanen tro, mere modig end mig og kørte som om der ikke var en eneste løs sten, så da hun meddelte ”jeg vil altså ikke køre for hurtig” kunne jeg kun melde tilbage, at det var jeg ”da glad for”, ellers ville jeg jo ikke en gang kunne nå at indhente hende på de lige strækninger. Dagens højdepunkt var Col des Pailheres på 2001 meter. Det er dybt imponerende, at tænke på hvordan rytterne i touren kører over de bjerge. Vejene op er meget smalle, men i betydeligt bedre stand, end da vi kørte samme tur sidste år. Vi nød det fantastiske udsyn fra toppen af passet og hilste på de cykelryttere, der passerede toppen, mens vi stod der oppe. På vej ned var det tankevækkende at tænke på, hvordan det ville være at køre med samme fart (90-100 km/t) på en cykel. Det tog ikke mange minutter inden bunden og byen Ax-Les-Thermes blev nået og tourens sidste stigning skulle bestiges op mod Bonascre. En helt fantastisk vej, som absolut er en tur værd, hvis vi kommer tilbage igen en dag. Superskønne store sving, hvor der kan skrabes asfalt til begge sider. Heldigvis skal man ned igen samme vej, så der kan fodhvilerne lige rettes til igen.
Efter dagens touretape, var der lige en ”transportvej” på 75 km. til næste startby Pamiers. Det blev dagens mindste og smalleste veje, ja faktisk ind imellem mere et hjulspor end en vej. Heldigvis var belægningen for det meste af god karakter. Dagens andet pas, Col de Chioula på 1431 meter blev passeret og de storslåede landskaber nydt. Pamiers blev nået med sveden løbende ned af ryggen og jagten på et hotel med kolde øl indledt. Det viste sig, at hotellerne i Pamiers holder søndagen hellig og lukket. Heldigvis svarede portieren på hotel de France, at hun ville kunne komme på 10 minutter og checke os ind.
En Doktor Nielsen, kolde øl, forfriskende bad senere var vi klar til at finde et godt spisested, hvor vi nu er kommet hjem fra og slår mave, inden der skal slappes af før morgendagens spændende etape. Der er ret stor sandsynlighed for, at vi komme ud på en spændende opgave, da GPS-erne viser kørsel på uasfalterede vej.

0501.jpg (1167912 byte) 0502.jpg (1187695 byte) 0504.jpg (1024081 byte)
Videooptageren monteres inden dagens etape. Fantastisk vejr og meget smukke landskaber samt byer. Col de Pailheres var dagens "toppunkt" med vid udsigt.
0505.jpg (967949 byte) 0506.jpg (1144616 byte) 0503.jpg (1313232 byte)
Gad vide om de stakkels ryttere på turen havde tid til at nyde udsigten? Rytterne ville helt sikkert have været overvældede, hvis de lige var stået af. En af de mindre veje på vej til morgen- dagens startby. ØV -  løse sten igen.

Mandag 6/9 - Kort over dagens etape
02.jpg (322355 byte) Inden vi forlod dagens hotel fik jeg lige en information af hotel-sønnen. Lance Armstrong havde boet på dette hotel mellem etaperne – og desuden en del af Astanas hold med Contador i spidsen. Så vi var havnet på ”prominent” adresse må siges.
Etapen startede inde midt i byen med en lille rundtur for at vise byen ”æren” ved at være blevet valgt til overnatningsby på Touren. Vi kom på ruten og snart gik det i bedste stil ud af de ganske smukke og ikke særlig kuperede veje. Jo – nu skal vi ikke glemme, at vi ikke mærker stigningerne som når man selv skal lave kraften for at bevæge os op – så der var da et par mindre stigninger på de første 50 km. Solen og blå himmel havde startet dagen, - men det trak til med skyer og på et tidspunkt kom der også lige dråber fra oven – dog ikke flere, end at vi vurderede det som ”forbigående” – så regntøjet blev i tasken. På et tidspunkt kørte vi gennem nogle flotte formationer i bjergene – og jeg synes godt nok, der var noget mørkt i den tunnel, vi kørte gennem - indtil René foreslog at jeg slog solskærmen fra i hjelmen – og SÅ gik det også langt bedre med at se igen. Igen i dag var det de små og lidt udmyge veje, vi blev ført frem på. Det har så den fordel, at der er ikke mange biler, der finder frem til dem – og vi havde det faktisk meget fredeligt – skønt nok!
Frokosttid nærmede sig – og også tidspunktet for at vi skulle finde en tank for at fylde på INDEN turen over Port de Balès – for det var lige knap nok at min MC kunne klare distancen på dampene. Med lidt teknisk hjælp fra René’s kørende stifinder m.m. – så lykkedes det at opstøve en tank ganske nær ruten og inden længe var der fyldt på – og turen kunne gå videre uden hovedbrud for – OM vi kunne komme over det mest kritiske punkt på dagens etape, hvor usikkerheden stadig lurede mht. OM – der var asfalteret – og hvordan det så ud. Det sidste af den medbragte mad blev indtaget i en lille søvnig by, hvor hotellet var til salg – og ingen mennesker befandt sig udenfor. Vi fandt en bænk nær vandløbet og 1-2-3- havde jeg arrangeret et sundhedsrigtigt måltid – KUN bestående af kød og grønt og dertil vand. (brødet var desværre afgået ved døden i varmen). Godt forsynede i maven begav vi os så ud på de sidste godt 40 km – og var tilfredse med at det ikke skulle være på cykel med den fyldte mave vi havde. Uha – for en stigning vi kom ud på – og det skal nok være, at det kom til at gå op og op og op igen. Små bitte veje med sving igen og igen. Vi kom ovenud af trægrænsen og landskabet var trods alt stadig grønt med vegetationen – men goldt indtryk med de manglende træer. Endelig stod vi på toppen – man kan godt blive lidt højdeskræk af at køre på de smalle hylder med stejlt fald til den ene af siderne hele tiden! 1755 m højt og en 13 km strækning dertil fra bunden – flot klaret af alle rytterne i feltet, hvor det har været mere end svært at forstå, at nogen kan have overskud til at stikke af fra konkurrenterne op ad de stejle stigninger.
Bagnes de Luchon blev nået allerede godt 14 – og vi fandt et hotel i udkanten – ganske fint og hyggeligt. Efter behørigt antal kølige øl til at dæmpe varmen (René) – og en kort lur på værelset samt en gåtur ind for se på byen – så var det tid til en velfortjent aftensmad (Menu Terroir). Tordenen rullede over vores hoveder og regnen trommede mod taget – så vi krydsede fingre for at morgendagens etape IKKE bliver oversvømmet totalt.

0601.jpg (1005395 byte) 0602.jpg (1171752 byte) 0604.jpg (915013 byte)
Port de Bales er nået - Godt det ikke var på cykel. Hele vejen op får man besked om, hvor lagt der er tilbage samt stigningen i % Det er ikke et lokalt kunststykke, men svampe i et træ.
0603.jpg (1035252 byte)
Rita er simpelthen den perfekte udendørs vært.

Tirsdag 7/9  - Kort over dagens etape
03.jpg (388293 byte) Efter aftenens voldsomme regnvejr, var det heldigvis tørre veje vi vågnede op til. Til gengæld lovede de lave og mørke skyer ikke tørvejr hele dagen. Efter morgenmaden tog vi hul på turens ”kongeetape” på 200 km. med ikke færre end 5 pas og Tourmalet, som dagens højdepunkt. Det gik op af med det samme vi havde forladt Luchon og inden længe kørte vi rundt i skyerne, med begrænset sigtbarhed og dug på visiret. Desværre viste det sig, at videoen ikke var beregnet til den form for vejrlig, så inden længe var der ikke kun fugt uden på linsen, men også inde i kameraet.
At køre i skyerne er en ting. Når der samtidig skal tages hensyn til nedfald af sten og grus fra de stejle skråninger og diverse kreaturer midt på vejen, så er der nok at se til. Vi har aldrig kørt nogen steder med så mange løsgående køer, geder og får. Køerne er generelt fuldkomne lige glade med alle kørende. Har de taget ophold midt på vejen, ja så skal man ret tæt på før de begynder at flytte sig. Geder og får er til gengæld mere uberegnelige. De løber på kryds og tværs og er svære at se i tågen, til gengæld er deres efterladenskaber ikke så store og glatte som køernes, der åbenbart finder det lettere at lette halen midt på vejen end ude i rabatten. Lige inden toppen af det første pas, Col de Peyresourde, kom vi op over skyerne og en pragtfuld udsigt åbenbarede sig for os. De næste 2 pas blev på samme måde, desværre uden vi kom op over skyerne, så det var ikke meget vi så til udsigterne, som vi vidste, var rigtig flotte efter sidste års tur. Nu ventede Tourmalet med sine godt 2100 meter. Igen startede opturen med dårlig sigtbarhed, der blev ringere og ringere til vi til sidst var næsten nede i kravletempo for ikke at risikere, at ramme køer eller cyklister. Heldigvis var det meget få rigtig skarpe sving vi skulle igennem. Så pludselig åbnede himlen sig og alt blev klar et par hundrede højdemeter før toppen. Hold da op for en udsigt. Oppe på toppen var det køligt og blæsende, men de obligatoriske billeder blev taget og en kop varm kakao indtaget inden nedturen startede. Det er imponerende med alle de cyklister, der kæmper sig op på toppen af bjergene. Hatten af for dem, de er seje.
Turen ned fra Tourmalet blev heldigvis i flot solskin det første stykke vej, inden vi igen kørte ned i de lave skyer og våde kokasser. Nu ventede kun Col d’Aubisque, som vi sidste år måtte vende op på toppen af, da der endnu var lukket med sne. Desværre trak skyerne mere og mere sammen og blev mørkere, så da vi startede fra frokosten i Argelès-Gazost var Rita i regntøj. Inden længe begyndte det at regne og rent ud sagt stå ned i stænger. Sidste år vi kørte på Aubisque var vejene i urimelig dårlig stand. Nu var de dejligt nyasfalterede, men vejret var endnu en gang ikke med os, så passet blev kørt i regn og tågedis hele vejen. Først på nedkørslen klarede det op og blev tørvejr, så da vi nåede til ”det skæve” hotel Post i Eaux Bonnes blev regntøjet taget af og en kop kaffe med abrikostærte nydt uden for i solen. Resten af vejen til Pau (udtales Po siger Rita) blev kørt i godt tempo på næsten tørre veje. Pau er en rimelig stor by med er virvar af ensrettede veje og vejarbejde i bymidten, så det tog lige lidt tid og omkringkørsel inden vi fik os indlogeret på hotel Kyriad. Stor flot hotel med egen parkering og gratis internet, så nu er mailen blev checket og vejret kontrolleret.
Vi fik gået en tur i byen, hvor slottet, der er et besøg værd, blev set og beundret. Desværre var det for sent til at komme ind. På gågaden fik Rita en hurtig aftale med en frisør, der lige netop kunne nå at korte håret inden fyraften- kun forstyrret af, at hun skar sig selv i fingeren!!! Aftenen blev tilbragt med god vin, foie gras og nyden livet.

0701.jpg (1094036 byte) 0702.jpg (733318 byte) 0703.jpg (839334 byte)
Videooptagerne gøres klar til Tourmalet. Det sidste sig den ikke var vandtæt. Ikke en eneste af de bygninger så vi da vi kørte igennem byen. Heldigvis kom vi over skyerne det sidste stykke vej til toppen af Tourmalet.
0704.jpg (853059 byte) 0705.jpg (888801 byte) 0706.jpg (858813 byte)
Koldt og blæsende - meget mere er der vist ikke at sige til den top. Enhver cykelrytter med respekt for sig selv skal da ha' et billede her. Og så er der lige turen ned igennem skyerne tilbage.
0707.jpg (993534 byte) 0708.jpg (706130 byte) 0709.jpg (829192 byte)
Det første stykke vej var dejligt at køre, men så røg vi ind i skyerne igen. HURRA - denne gang kom vi over Col d'Aubisque. Sidst var her sne. Det skæve hotel som vi overnattede på i 2009 stod der stadig - Lige skævt.
0710.jpg (989915 byte) 0711.jpg (948921 byte)
En dejlig kop kaffe med kage blev spist, mens solen brød frem. Pau bød på turens første Foie Gras, der blev nydt sammen med et glas rødvin.

Onsdag 8/9 - Kort over dagens etape
04.jpg (409032 byte) Det var med spænding, at vi kiggede ud gennem vinduet for at se, hvordan vejrsituationen så ud her til morgen. I aftes var det blæst voldsomt op og indimellem lød det, som hele parkeringspladsen var i færd med at blive omorganiseret. Jeg konstaterede heldigvis, at BMW’erne stod pænt under halvtaget og ventede på os. Det med vækning med min nye telefon er ingen succeshistorie – endnu en gang glippede det (min egen fejl mht. kodning) – så det blev ikke til morgenløbetur – men derimod til ”øvelser på gulv”. Morgenens største positive indslag var definitivt morgenmadsbuffeten. Stort udvalg med friske frugter og godt brød – samt æg kogt til perfektionisme med egen sandurs kontrol! MC’erne – og vi var klar til afgang fra hotellet kl. 9.30 – og så var det endda med sol og blå himmel i udsigt – herligt når man forventer overskyet og regn i sigte. Vi kørte sydover mod den første stigning – Col Marie Blanque – i 1065 m. René er henrykt over at kunne få gode optagelser i videoen – så jeg kører foran som galionsfigur og viser vejen. Det var skønt at kunne se de smukke strækninger og ikke være synderlig nervøs for sving med regnvåde veje og dyreekskrementer over det hele – så det gik godt derudaf. Col Soulor var det næste pas på dagen og vi nærmede os det i god stil med sol og blå himmel over os – og kun enkelte køer på vejen. De har det fuldstændigt køligt overfor alle de underlige kørende personager, der suser rundt mellem dem. De er dog klogelig udstyret med klokker i stor format, så man kan høre dem på afstand i gående position. Vi havde forinden opstigningen fourageret hos en lokal slagter og da vi nåede toppen fandt vi et meget landligt sted at indtage frokosten. Midt imellem gedehømser og med fare for at mad og det hele faldt ned – sad vi med udsigt til de smukke bjerge og nød udsigten – og den indkøbte andepaté og skinke. Mens vi sad der ankom og afgik cyklister, der enten skulle ned til Argeles Gazost – eller videre over til Col d’Aubisque. Så var der kun et pas tilbage på dagen – Tourmalet og det gik fint dertil og også op ad de hidsige stigninger var det i dag ingen sag at komme frem ad. Det var som om alle småsten og klippestykker var regnet af vejen – så det lettede på kørselsstilen, må siges. På toppen standsede vi ikke i dag – men fortsatte mod den nærliggende by (skisportssted) Mungie. Det viste sig, at den er HELT lukket på nuværende årstid – så vi fortsatte nedad og fandt efter nogle kilometer et lille hyggeligt udseende hotel, hvor vi fik værten til at lukke op – så vi kunne indlogere os. Det er absolut turens MINDSTE værelse med både dusch og toilet – samt bidet kilet ind på et fåtal af m2 –med et lille forhæng i stedet for dør. Så det er sandelig intimt kan jeg sige!!!
Nå – men serveringen er der ingen ting at klage på – René fik en øl næsten inden vi kom ind på hotellet – og så var det bare med at få pakket ud og lagt til rette, så vi også kan manøvrere rundt på værelset. Lige nu er det blevet aftensmadtid – så på genhør i morgen.

0801.jpg (763539 byte) 0802.jpg (1117214 byte) 0803.jpg (900913 byte)
Heste, køer, geder og får går løst omkring uden indhegninger. Endnu en frokost i det fri. Denne gang uden den store opdækning. Vores hyggelige lille hotel med bad og toilet på værelset.
0805.jpg (559434 byte) 0804.jpg (826219 byte) 0806.jpg (1041754 byte)
Ja se selv - der er sandelig toilet på værelset. Husk at lukke døren efter dig... Badeforholdene var også i orden, måske ikke lige efter dansk lovgivning. Det var så sidste overkørsel af Tourmalet i denne omgang.

Torsdag 9/9 - Kort over den resterende del af turen
Godt vi ikke havde fået overtalt krofar til at servere morgenmad kl. 8 for vi vågnede først 10 over. Måske var det mangel på ilt i det lille værelse, der gjorde, at vi sov så tungt. Efter et, efter franske forhold, godt morgenmåltid (ristet brød, kaffe, saftevand, corn flakes med mælk og croissant) var det på med det regntætte tøj og fuld varme på håndtagene. Regn og 10 grader, var dagens vejr. Ikke alt for opløftende, når vi nu lige skulle over et par pas, hvor touren ikke havde kørt.
Første stigning startede efter knap en kilometer. Op mod Col d’Aspin, hvor vejen var fin, men inden længe drejede vi til højre op mod Hourquette d’Ancizan med top på 1538 meter. Ikke så snart var vi drejet før det var meget klart, at her havde Touren ikke kørt. Ikke nok med at det regnede ret så meget, men vejen var i rigtig dårlig stand og der var mere end rigeligt med koefterladenskaber på vejen. Det var ikke meget der blev sagt på radioen og Rita lød ikke positiv, som normalt, specielt efter hun havde ”smuttet” lidt i en kokasse.
Der var kun 55 km. til den spanske grænse, men det tog mere end en time på små dårlige veje, før vi holdt og ventede i regnen foran tunnellen i Vallée de la Neste d’Auru i 2037 meters højde. Her er ikke et pas, men en 3070 meters tunnel, der fører ind i Spanien, hvor vejret skulle være bedre.
Spanien blev nået og det regnede stadig, men himlen var lysere med blåt islæt længere fremme og inden længe var vejen tør og farten højere. Inden længe dukkede den første tankstation op og der blev tanket både benzin og kaffe. Prisen på benzin er stadig meget lavere i spanien, kun 1,16 Euro mod 1,46 i Frankrig. Humøret steg flere grader og det samme gjorde temperaturen.
På tørre og gode veje gik det i fuld fart op over Coll de Fadas og Coll de Espina, som vi fik genset, nu fra en anden retning. Inden længe gik det op mod Col de Canto, som var en rigtig god oplevelse med god veje og rigtig gode store sving. Pasvejen er hele 45 kilometer med ren fornøjelse. Inden længe nåede vi Andorra og hele hurlumhejet i Andorra de Vella. Mon der er andre steder i verden med flere MC-udstyrs forretninger og dækforhandlere end vejen ind i Andorra fra Spanien. Vi manglede ikke noget, så vel ude af hovedstaden fandt vi et godt hotel i La Massana.
Efter Dr. Nielsen, en kølig øl og et bad blev der tid til en tur op med den lokale skilift. Ikke mindre end godt 600 meter blev vi løftet op i løbet af ingen tid og landede midt i, nej ikke et skiområde, men et mountain cykel område. Hele skiområdet var en stor legeplads for vovehalse på 2 hjul. Her oppe i 1950 meters højde, var der ikke meget varme, så i vores shorts og T-shirts passede det fint, at liften lukkede 1830, så vi kørte ned igen efter 25 minutter på toppen. Et hurtigt besøg i det lokale supermarked med indkøb til morgendagens frokost afsluttede byturen. Nu skal der lige fordøjes efter et overdådigt måltid, hvor jeg for første gang smagte grisetæer med Fois Gras du Canard (så er det smagt). Rita nød andebryst og dejlig dessert.

0901.jpg (1053381 byte) 0902.jpg (952186 byte) 0903.jpg (991730 byte)
Ind igennem en tunnel fra Frankrig til Spanien og ud i solen. Hvor skøn at kigge ind i Spanien med lette små skyer på en blå himmel. Landskabet ændrede sig gradvis og de høje bjerge forsvandt bag os.
0904.jpg (1043169 byte) 0905.jpg (1478261 byte) 0906.jpg (985009 byte)
Spanien byder på et rigt varierende og flotte landskaber. Rita på jagt efter flere brombær. det var lige højsæson og de smagte dejligt. Dejlige tørre veje og gode udsigter blev der budt på i Spanien.
0907.jpg (788011 byte) 0908.jpg (1195097 byte) 0909.jpg (851397 byte)
90.000 km. stod der på klokken, da vi stoppede for at strække ben. En dejlig lille vej ved siden af den nye hovedvej - kedeligt de gamle veje lukkes. Hotellet i Andorra var kunstfærdigt udsmykket med blomster.
0910.jpg (826493 byte)
Skiliften, der gik lige uden for vores hotelvinduer. Herlig udsigt.

Fredag 10/9
Med udsigt til en morgenbuffet på det gode hotel var stemningen høj fra morgenstunden – ligesom udsigten også gjorde sit til at vi ikke ligefrem blev liggende på sengen for længe. Der var blå himmel og – snart også sol på bjerget udenfor – så vi fik bad – morgengym – og så ned til buffeten, som i dag var selvbetjening. I aftes forbrød jeg mig mod regelementet og tog selv af alle desserterne – til stor urolighed for alle tjenerne som stod på spring med skåle/ tallerken og ta-tang for at forhindre at, jeg faldt i med at tage med fingrene SELV. Nå – men med maven fuld af vitaminer - ( René med nogen hangover fra grisetæerne i aftes ) – startede dagens første opstigning mod Port de Cabút – 2302 m.Vi var helt sikkert de første der nåede toppen – for der var tomt for biler og MC’er. Der kom 3 tyskere på MC som mente, man kunne komme til Spanien den vej – men der var KUN grussti – MEGET: Vi kørte retur til la Massana for at vende ud til næste col/pas. Hvor vi kørte over port de Rat for at stoppe i Arcalis (godt 2200 meter), hvor vejen gik over i grus. Her havde der tidligere været mål for Touren, Vueltaen og Ciclo Catalonya. Det var fantastisk at stå der og skue over bjergtinderne og se de store grønne områder med græssende køer – heste og sikkert også andre dyr. Lidt vemodigt måtte vi drage videre – for der var endnu mange mange toppe, der skulle forceres i dag. La Massana blev ikke helt nået – men i Ondino drejede vi fra mod grænseoverkørslen til Frankrig – den som vi sidste år kom ind i Andorra via. Det var helt fantastisk at gense – eller se landskabet med grønne træer grønt græs og INGEN sne. Lidt svært for mig at genkalde, men René kunne tydeligt huske hotellet, vi boede på sidste år. Min hukommelse er åbenbart hyllet i øltåger!!!. Det blev endnu en snoet og ganske smuk op- og nedstigning fra passet mellem Andorra og Frankrig – men helt sikkert værd at køre, når man har tørre veje og ganske lidt komøg diito hestepærer til at forstyrre svingene. Vi var allerede helt høje af alle de mange udsigter, vi passerede og – endnu var dagen ung i forhold til hvad vi havde i vente. Vi kørte ind i Frankrig – og holdt øje med et bageri/ boulangerie for at kunne få brød til vores indkøbte frokost i går. Pludselig lå den der – og efter et hurtigt køb kørte vi vider ud til en picnic-mark ikke langt derfra – med udsigt til bjergene – selvfølgelig (og det kostede ikke ekstra!). Med maven påfyldt kørte vi videre mod Spanien – igen igen – og inden længe kunne vi igen stikke af fra de store veje og ind på de mindre ydmyge. René fandt heldigvis en vej over bjergene i steder for via en kedelig tunnel – så vi fik endnu en helt utrolig overkørsel med de mest fantastiske udsigter til landskaberne, både – før og efter svingene. (og dem var der mindst en million af!!!!). Vi var helt enige om, at det var en vej, som var værd at besøge igen – og med endnu et pas – Col de Crueta 1888 meter( René siger det var i mindst 1915 meter) iflg. Garmin. René kunne sætte endnu et pas i rækken af ”trofæer” på sin egen lille pas-liste. Nu var det blevet tid til at snakke lidt om dagens overnatning – og jeg blev enig med mig selv om, at slotsovernatning/ Parador – ikke er noget ”must” – i og med at vi har haft så mange gode overnatninger – og egentlig ikke har det rettet dress med til at bo et sådant fint sted. I stedet blev Montserrat sat ind på GPS’en og med udsigt til lidt ”let” kørsel på brede svingbaner – så gik det derudaf. VI fik øje på et bjergmassiv, som vi ikke lige kunne identificere – og snart stod det klart, at det måtte være bjerget hvor Montserrat skulle befinde sig. Vi gjorde holdt for at tage nogle billeder – samt finde et hotel via Garmin – men det var ikke så let. I stedet kørte vi mod klostret og efter endnu en etape med sving for fuld udblæsning (jeg kunne mærke, at jeg var ved at nå min grænse for koncentration for sving for dagen) – og meddelte René at mit tempo ville blive derefter. På toppen nåede vi Montserrat – og blev enige om, at det måtte vi vente med til i morgen med at se – og finde et hotel/overnatningssted for natten. Efter lidt parlamentæren om, hvor det skulle være, kørte vi mod nærmeste by – 7,5 km borte – og fandt heldigvis et Hostal P** - med venlig receptionist, som viste os P-plads. Imens jeg ventede på René, begyndte Renés MC til min skræk pludselig at skride NED mod mig – og jeg måtte i al hast springe af min egen og holde de 1200 m3 fra at vælte over mig, uhyggeligt og René lod sig ligesom ikke anfægte af mine rædselsråb!!.
Nu er det badtid – efter den obligatoriske coctail for dagen – så nu må aftenens menu stå sin prøve på denne lille perle af hostal!

1001.jpg (1012949 byte) 1002.jpg (952463 byte) 1003.jpg (1206920 byte)
Andorra har mange gode skisteder med rigtig god vej til toppen. Ingen af vejene fører nogen steder her. Den her ender i en grusvej ind i Spanien. Landskaberne er helt fantastiske og udsigten vidunderlig.
1004.jpg (853433 byte) 1005.jpg (770365 byte) 1007.jpg (1336360 byte)
P-Plas i 1888 meters højde og så er det ned samme vej. Efter Andorra og en kort tur ind i Frankrig er vi tilbage i Spanien. Uden mad og drikke, dur helten ikke. Bare rolig det er vand, der er i flasken.
1006.jpg (1138463 byte) 1008.jpg (864104 byte) 1009.jpg (804722 byte)
En kæmpe stor nationalpark i Spanien med mange løsgående får. Der skal lige checkes om vi kommer over de spændende toppe i det fjerne. Det viste sig at være Det Hellige Bjerg, Montserrat. Her set fra værelset.
1010.jpg (593673 byte)
Så er der pakket ud og de kølige står klar sammen med Dr. Nielsen.

Lørdag 11/9
Heldigvis kunne vi ikke få morgenmad før 0900, så de lave skyer var næsten brændt af inden vi startede op mod Montserrat. En hurtig lille tur op af bjerget og vi gjorde dagens første stop ved det imponerende kloster på det hellige bjerg. Næste gang vi kommer her ned skal vi overnatte i hotellet, der ligger oppe i klostret. Nu skal benævnelsen kloster lige tages med et gran salt for det er et meget stort område med diverse bygninger spredt over et meget stort areal. Tag der op på en hverdag, så den værste trængsel undgås og sæt det meste af en dag af til at se det hele. Vi kunne have brugt meget mere tid, men varmen og mangel på en garderobe til at aflevere MC beklædning og hjælm, gjorde besøget kortere end området var værd. Heldigvis lettede skyerne mens vi var der oppe, så vi kunne nyde det storslåede udsyn inden turen gik videre nord over mod Girona.
Videoen blev startet og Rita vred rullen på kosten, så det gik i raske fjed ned af bjerget for fuld fart. Ruten til Girona, var sædvanen tro lagt via TourenPlanner, som viste sig fra sin bedste side, med rigtige ”schönes motorrad strecken”. Ind imellem måske lidt for schönes for det var ikke alle steder vejen var bred nok til to køretøjer. Heldigvis var belægningen de fleste steder rimelig god og vejene var tørre, så Girona blev nået i rimelig tid. Sædvanen tro skulle vi lige lidt rundt i byen inden vi fandt et hotel. Undervejs nåede vi at køre rundt i den gamle bydel, hvor kørsel var forbudt og vejene både meget smalle og stejle. Efterhånden steg temperaturen så meget, at Rita kogte over og snakkede mindre pænt, da vi endelig holdt uden for det hotel den gode Garmin havde angivet lå lige midt i den gamle bydel. Eneste problem (ud over en kogende Rita) var, at hotellet var lukket. Sød snak og lidt overtalelse fik Rita til at hoppe op på kosten igen og køre med til et andet hotel, hvor der blev pakket ud, nydt en Nielsen med kølig øl og badet, inden turen gik ud i byen.
Rester af dagen og aftenen blev brugt til beundring af Girona med den store smukke katedral. Vi spiste på en kanon restaurant (Occi www.restaurantocci.com) og oplevede optog, der fejrede den catalonske nationaldag inden det blev tid til at finde hotellet igen. Alt i alt en herlig dag med vanvittig mange sving og gode oplevelser.

1101.jpg (777061 byte) 1102.jpg (1088333 byte) 1105.jpg (1007821 byte)
Det hellige bjerg var indhyllet i skyerne næste morgen. Heldigvis lettede skyerne og åbenbarede en flot udsigt. Klostret er fantastisk velholdt og flot. Her er faktisk også et hotel.
1103.jpg (1037228 byte) 1106.jpg (918025 byte) 1112.jpg (898274 byte)
Klostret er spredt ud over et meget stort areal med mange gangstier. Inde bag murene på bygningen bag Rita ligger der en stor kirke. Kirken gemmer sig bag høje mure. Der var messe inden for.
1104.jpg (1159874 byte) 1107.jpg (1005490 byte) 1108.jpg (842128 byte)
Flotte bygninger og meget specielle bjergformationer. Py-ha det blev en varm fornøejelse - Næste gang overnatter vi her oppe. En lang bytur i Girona på steder hvor vores maskiner ikke kunne komme frem.
1109.jpg (863364 byte) 1110.jpg (948140 byte) 1111.jpg (869170 byte)
En voldsom stor og massiv domkirke skuer ud over Girona. Dagen blev afsluttet uden for på en rigtig god restaurant med dejlig mad. Natbillede i Girona. Domkirken lyser op fordi den er belyst med projektører.

Søndag 12/9
Byen var igen blevet stile med de normale lyde for en morgenstorby – heldigvis efter en nat med rigtig megen gang i den pga. nationaldagen i går. Jeg havde stillet uret til vækning, så jeg kunne komme ud på løbetur inden dagens MC-tur. Det var smukt vejr og perfekt temperatur til at udfolde sig på løb. Jeg tog en tur langs floden – det er altid en sikker træffer, hvis der ikke skal være for mange stigninger undervejs. Jeg fik hilst på flere morgenduelige og fiskere, som stillede grej og andre fornødenheder op langs floden, hvor vi også i aftes havde bemærket, at det vrimler med fisk. Så der er helt sikkert bid uden de store problemer i denne vandåre. 4 km blev det til – og sveden stod også ud fra alle vegne. Efter et bad og hurtigt kig på nettet var det morgenmad – sammen med en stor flok amerikanere, som vanen tro skulle se Europa på en uge.
Efter en for Spanien – god morgenbuffet var vi klar og parat til turens sidste lange stræk, inden vi skulle ligge mere fast og nyde solen og varmen i Cap d’Agde. Vi krydsede fingre for at der både ville være en lejlighed ledig og – ikke mindst – at vejret ville vise sig fra sin pæne side og ikke ligesom i juni – regnfuldt i 4 dage. Men – hvad betyder sådanne mindre ting, når man har hele den skønne natur liggende foran sig og bliver beruset af de evig smukke bjergformationer, der nu åbenbarede sig foran os. Vi kom sydfra i dag og Pyrenæerne lå nu og trak deres takkede linie af toppe fra vest til øst – hvor de ligesom faldt ud i Middelhavet og for en stund lod sig oversvømme af det blå blå hav. Vi havde måske ikke regnet med, at det også i dag ville være svingtid – men det viste sig, at etapen også i dag fandt vej ud gennem flere små og utrolig idylliske egne af det catalanske landskab. Det er skønt at køre på disse små veje, når det dels ikke regner og dels er rimelig belægning på, så man kan give den lidt fart rundt i svingene, uden at bekymre sig om at skulle på kuretur m.m. Pludselig var det slut med Spanien og vi befandt os atter i Frankrig. Vi snakkede om, at der faktisk er kommet utrolig mange rundkørsler og på et tidspunkt talte René, at der ikke var mere end en km mellem de store runde anlæg – og mellem dem måtte vi faktisk køre 90km/t – så skal man altså skynde sig en del for at udnytte at smutte foran en længere kø af biler på søndagstur m.m. Frokosttid blev det ret sent – dels pga at der var ret tyndt besat med restauranter/barer på de lidt større omkørselsveje, der er blevet anlagt de seneste år. Men – så var der heldigvis bid på en af de mindre byer, vi svingede ind til – og en to tre var vi bænket i haven (efter fatters bestemte anvisning) – og fik en lille dagsmeny med baguette – drik og dessert for det rørende beløb af 6€. Ret hyggeligt indslag og god mad. Temperaturen var igen smuttet op på de 30 – så vi svedte med anstand og tænkte efterhånden kun på at komme til slutsted og få smidt alt køre-tøjet og få afkølet os selv. De sidste 100 km gik forholdsvis ukompliceret – der var kun optræk til panik, da der viste sig en længere kø ca. 20 km fra Agde – men – det klarer et par rutinerede MC-kørere nemt ved at køre op langs køen.
kl. 15 var vi i Cap d’Agde og – fik efter en lille familiediskussion – en lejlighed, der langt overstiger, hvad vi tidligere har boet i mht. komfort. Vi blev hurtigt enige om, at det bestemt var alle pengene værd, da vi så den og så må det også siges at vi hidtil IKKE har haft vores obligatoriske slotsovernatning – så den har vi så HER. Det tog ikke mange splitsekunder at finde strandantrækket frem og så var vi ude i det fri – med udsigt til Middelhavet – kold rosevin og ditto øl! Hvad kan man elles forlange af livet – ud over foie gras i rigelige mængder
Velkommen til 4 dages sol og afslapning.

1201.jpg (554395 byte) 1202.jpg (802245 byte) 1203.jpg (787034 byte)
Vores skønne lejlighed i Cap d'Agde Mogenmaden nydes på terrassen Kan man ønske sig mere?

Torsdag 16/9
Efter nogle dejlige dage på stranden og for Ritas vedkommende et par ture i Middelhavet, startede rejsen mod nord. Vi havde lejligheden hele dagen, så der blev tid til et par timer på stranden, inden skyerne trak sammen og vi pakkede. De første regndråber faldt, da vi havde været hos bageren for at købe sprøde baguetter til togturen. Med knap 200 km. til Avignon og Autozug gik det i behersket tempo og heldigvis kun med spredte regndråber undervejs. Et kaffestop og en hurtig tur i Spar forretningen i Avignon blev det til, inden vi checkede ind ved DB Autozug og gjorde klar til vores 20 timers togrejse.
Sædvanen tro havde vi en kupe for os selv og inden længe var bordet dækket med franske lækkerier inkluderet en flaske rødvin. Mætte og trætte blev køjerne redt og ørepropperne sat i, så vi uforstyrrede kunne sove til næste morgen. Natten blev kun afbrudt af en brandalarm kl. 0330. Dagen efter oplyste de i højtalerne, at det drejede sig om en af de mere "intelligente" passagerer, der havde tændt en cigaret på toilettet.
Efter den sædvanlige tog-morgenmad blev de sidste timer i toget klaret med en god bog og småsnak inden vi igen suste nord på for at besøge familien i Randers. Hjemturen blev kørt hver for sig. René lørdag og Rita søndag efter jubilæumsfest for eleverne i Randers Realskole.
Endnu en dejlig ferie var slut og vi var klar med friske batterier til jobbet.
1204.jpg (1016268 byte) 1205.jpg (929210 byte)
Py-ha det er varmt Endnu et herremåltid med dejlig vin