24. april til 8. maj
2005
Rita og René
Turen var planlagt til at Narbonne, hvor der var bestilt plads hjem med
Autozug. Vejen ned skulle foregå via Normandiet og Bretagne. Alt i alt
omkring 4000 km. i bagdelen inden vi ville være hjemme igen.
Første gang med GPS (Garmin 2620), der viste sig at være den perfekte
vejviser. Efter vi havde taget 3. afkørsel fra motorvejen efter Femern,
så vi ikke en eneste meter motorvej inden vi kørte om bord på toget i
Narbonne 2 uger senere. Faktisk så vi på denne tur langt flere
landbrugsredskaber end vi så lastbiler. Vejene var ind imellem så små,
at der groede græs på midten. Det tog lige et par dage at vænne sig til
GPS-en. Et par regler vi hurtigt lærte:
1. Kør kun mod tankstation, hvor der ligger flere samlet. Skulle den ene
være lukket, er der rimelig sandsynlighed for at en af de andre er åbne.
NTV-eren kørte vist på de sidste dampe den ene dag.
2. Kør mod de større byer og landeveje, når tiden nærmer sig for at
finde et overnatningssted. Der er ingen kroer eller hoteller ude i de helt
små byer og hotellerne i GPS-en er ikke de billigste.
Alt i alt en pragtfuld tur, der gerne gøres om, bare på et lidt senere
tidspunkt. Temperaturen nåede ikke meget over 10 grader før vi kom ned
til Middelhavet og vi fik et par ordentlige skyller undervejs.
Normandiet byder på rigtig mange fantastiske oplevelser, ikke så meget
køremæssigt, men kulturelt. Ud over strandene fra D-dagen findes her
nogen af de flotteste haver i Frankrig og uanset om du er havemand eller
ej, er det helt sikkert en kæmpe oplevelse. Check lige om det er en af
mindedagen du ankommer til området. Vi var der da 60-års dagen for
landgangen blev fejret - lidt mange mennesker.
Bretagne har en vild flot natur og bautastenene er imponerende. Tag
endeligt turen helt ud vest på. Ud over betagende, flot og imponerende
natur serverer de fantastisk seafood. Vejene er begge steder
fortræffelige, hvis det ikke lige er udfordring man er på jagt efter ;-)
Efter flere problemer igennem vinter og forår var 1100-eren blevet lovet
helt klar. Den kørte også perfekt til vi nåede Sydfrankrig, men-men...
Efter en herlig tur fra Cap d'Agde til Andorra for at få monteret et nyt
fordæk, ville den pludselig igen ikke mere. Så er gode råd dyre, når
man står på en øde vej i Frankrig uden at kunne et ord fransk og ens
personlige tolk befinder sig langt væk. Det lykkedes via SOS at få
arrangeret en bil til at samle maskinen op og samtidig køre forbi
lejligheden vi havde lejet. 1100-eren blev afleveret i Perpinon, hvor fra
de 2 dage senere ringede og spurgte om vi ikke snart hentede den for den
fejlede jo ikke noget. Ud og hente den, tilbage på stranden og nyde de
sidste dage i solen. Natten før vi skulle køre til Narbonne og toget
regnede det, så for at være sikker blev bimmeren startet tidligt - den
spandt som en mis eller hva' sådan en bokser nu siger. Alt blev pakket og
afsted gik det mod toget, sådan cirka 15 meter så døde l.....
Efter megen snak frem og tilbage, tænders gnidsel og stress blev SOS
overtalt til at transportere den til toget. Samme flinke redder kommer og
samlede os op, til Ritas og den lille vinges store fornøjelse. Vel
ankommet til Narbonne syntes vores redningsmand vi lige skulle checke om
den nu ville starte og BRUM, no problem...
Resten af turen forløb uden problem, det var først da den blev vasket,
den igen ikke ville starte. Det viste sig at være en hall-et-eller-andet,
som faktisk var blevet skiftet inden turen, men som åbenbart igen var
defekt. BMW fik sine første skrammer i troværdigheden. |
|
Et stykke nede i Tyskland - Så
skal der bare nydes en karrywurst med pommes og det hele... |
|
Er du i Tyskland den 2,. maj
skal du ikke forvente for meget af hotellerne. 1. maj fejres med bravur og
soven længe den 2. maj. Her fik vi serveret en meget interimistisk
morgenmad af nogle endnu ikke helt ædru, men meget flinke krofolk. |
|
Så er Normandiet og området
for en ret så god drikke nået. |
|
Rita er ekspert i at anrette de
mest indbydende frokoster i det grønne. Nu skal vi bare lære at rigtig roquefort
ost er lavet af mælk der smager alt for meget af uld. Godt der også var
købt lidt gåselever. |
|
Sov sødt lille prinsesse. Denne
gang blev det dog ikke på et slot, der var nemlig fuldt optaget - husk
når D-dagen mindes er der mange turister i Normadiet. |
|
Første blik af kanalen og
området hvor den store landgang fandt sted. |
|
En af de strande der blev ryddet
og opbygget en havn for landsætning af tropper. Det er et must, at se
hele historien på det lokale museum. Dybt imponerende bygningsværk, hvor
af en del stadig kan ses i havet og på stranden. |
|
Monets have - kom når dørene
åbnes om morgenen ellers skal du gå i gåsegang hele vejen rundt og der
er faktisk et godt stykke.
Meget-meget flot have, der skal ses hvis du er i området. |
|
Ingen tvivl om, hvor Monet har
hentet sin inspiration. |
|
Så skal der spises... |
|
Endnu en have, denne gang helt
for os selv - alle andre var vist skyllet bort. |
|
Fransk og flot. |
|
Noget af det hyggeligste, når
man ikke kører på de største veje er de skønne hoteller. Værelset var
lille, toilettet på gangen og ingen varme, men maden var pragtfuld og
prisen lige efter vores smag. |
|
Sct. Michel er en kæmpe
oplevelse, men vær der tidligt. Turen frem, op, ned og tilbage kan gøres
i MC-tøjet, men rigtigt fodtøj er absolut at foretrække. Det er stort
og du skal tage dig tid til at se det hele. |
|
Og så lige den sidste have, der
var den mest imponerende af dem alle. Rundturen tog en time og var alle
pengene samt besværet værd. Tag en snak med Rita om hvor den var og hvad
den hed. |
|
Tid til kaffe og kage. |
|
Skønne veje, men ikke de helt
store køreudfordringer. |
|
Motel på fransk. En tur til den
lokale købmand sikrede en kølig inden restauranten åbnede. Pragtfuldt
sted, med drømmemad og fornuftige priser. |
|
Ham Obelix har godt nok været
stærk. Det her var en af de store bautasten, men det var nu mere antallet
af sten der imponerede. Ingen tvivl om at vi har nået Bretagne. |
|
En tidevandsforskel på helt op
til 15 meter kan ses. |
|
Vi har været i Cherbourg, men
ikke set byen - den var faktisk ret kedelig at køre igennem, så vi
fortsatte efter en varm kop kaffe. |
|
Pointe du Raz er der i mod et
absolut must. Den vestligste del af Frankrig, hvor Den Engelske Kanal
mødes med Atlanterhavet. |
|
Her sad vi bare og beundrede
naturen i mere end 1 time - DYBT imponerende. |
|
Helt vild at forestille sig hvor
mange liter vand der bliver flyttet - godt man ikke dykker der... |
|
Atlanterhavet viser sig fra sin
milde, men lidt kølige side. |
|
Så gik turen syd over, ned
forbi dronningen og prinsegemalen. Vi havde nu ikke tid til at kigge ind,
for nu ville vi ned i varmen. Det gik faktisk så hurtigt, at der ikke
blev taget flere billeder. Men toget gik nord på efter et par dage i Cap
d'Agde med sol på maverne. |