2. til 4. september
2007 Rita og René
De nye maskiner skulle udstyres med kommunikation og hvad var mere
nærliggende en lige at smutte en tur ned til Baehr i Pirmasens?
Afgang søndag morgen til Frederiksberg hospital, hvor Rita ventede
efter en døgnvagt og så ellers syd på med rimelig fart. Færgen blev
nået i tørvejr kl. 1015 og der blev tid til en kop kaffe, inden turen gik
syd på af hoved- og motorvej. Ved Hamburg gik det hele i stå, så af
motorvejen og ind på de mindre veje, til vi var et godt stykke forbi
byen. Desværre var det tydeligt på GPS-en, at det ikke gik hurtigt nok
på de mindre veje, så vi måtte op på autobahnen igen. Søndag
eftermiddag er ikke optimal på de tyske autobahner. Trafikken var meget
nervøs med kraftige nedbremsninger, så vi valgte igen at smutte ud på
hovedvejene, hvor vi trods alt kunne holde en rimelig fart syd over. Da
klokken blev 1930 havde vi klaret 800 km. og manglede kun 200, som skulle
klares inden 0900 næste morgen. Trods vejrudsigten var det meste af dagen
heldigvis forløbet på tør vej.
Mandag morgen var der afgang 0630 på morgenvåde veje, men uden regn, så
trods morgentrafikken gik det forholdsvis hurtigt syd efter. En kop kaffe
og 200 km. senere holdt vi ud for værkstedet hos Baehr kl. 0850. Ralf,
deres super teknikker, kom 0900 sharp - man er vel i Tyskland - og
1200-eren kom ind i varmen. Første projekt var at få installeret
GPS-holderen, som var modtaget hjemme fra Touratech. Desværre viste det
sig, at der manglede to afstandsstykker - Nu var gode råd dyre. Fat i
Touratech, som lovede at sende de 2 manglende dele samme dag, men hvad hjalp
det, når vi skulle se at komme nord over hurtigst muligt? Heldigvis viste
Ralf endnu en gang, at han ikke kun er serviceteknikker af navn, men også
gavn. Fat i målebånd og skydelære samt papir og blyant og i løbet af
rimelig kort tid havde han fremstillet de manglende dele. I mellemtiden
var det blevet besluttet, at begge maskiner skulle udstyres med CAPO III
radioer. Dominik tog vores 1½ års gamle Dista radioer retur til fuld
pris og R1200RT anlægget gav han 730 Euro for. Alt i alt betød det, at
vi kun havde betalt 100 Euro for at køre med vores gamle system i 1½
år. En fuldkommen fantastisk service, som vi vist ikke havde kunnet
opleve mange andre steder. Imens Ralf rodede med maskinerne slappede vi
af, nød en god middag og kiggede på udstyr. Faktisk blev det til lidt
mere end kigge, for det viste sig, at Baehr ikke kun sælger radioudstyr,
men også MC-beklædning. Det tog lidt tid, men endte med et sæt tekstil
til Rita og læder til René. Dominik var glad, nu skulle han ikke betale penge
tilbage til os , fordi vores nye radioer var meget billigere (og bedre)
end vores gamle system. Så selv om tøjet kun kostede 3785,- samlet - ja
du så rigtigt - for det hele inkluderet forsendelse til DK, så fik de
lidt i kassen. Alt i alt kostede det os 4500,- for 2 nye radiosystemer
monteret, montering af GPS-holder inkluderet fremstilling af manglende
dele, 2 nye sæt MC-tøj og en ny hjelm (200,- euro for en Silencer II). Det var 2 glade mennesker, der
takkede mange gange for super service kl. 1500. Ikke kun var besøget
blevet meget billigere end forventet, men regnen var ophørt, så der blev
lukket op for gassen og næsen vendt nord på. Blandet kørsel på
autobahn og hovedveje bragte os op over bakkerne ved Basel, hvor vi
besluttede at tilbringe natten da det fladede lidt ud og der kun var 400
km. tilbage til færgen i Rostock, som vi skulle nå kl. 1415.
Tirsdag morgen viste sig fra sin pæne side til at starte på og med god
fart holdt vi os til hovedvejene, hvor der heldigvis ikke var politi
på udkig. Desværre holdt himlen ikke helt tæt, så
vi fik et par skyller på vejen nord på. Men det meste af tiden var
vejene rimeligt tørre, så farten kunne holdes til at vi kunne undgå
autobahnen og nyde svingene på hovedvejene. Ind imellem kan det stadig
være problematisk, at planlægge en stram tidsplan på de tidligere
østtyske veje. Der er stadig meget vejarbejde og "umleitung",
som kan forrykke selv den bedste planlægning. Der blev strøget en
kaffepause og skåret ned på spisepausen, så 1415 holdt vi ved
indcheckning i Rostock. Nu var der kun at se frem til 6 timers sejlads
inden vi anløb Trelleborg, hvor der så lige skulle klares de sidste 30
km. Efter en begivenhedsløs sejltur, hvor skuffelsen var stor da vi
erfarede, at der kun blev serveret kedelig cafeteriamad, ankom vi
planmæssigt og var hjemme kort før 2200.
Alt i alt, med det hele, havde turen kostet os 8.500,- hvilket er en del
billigere end radioerne alene uden installation i Danmark.
Vi havde kørt 1845 km. med en gennemsnitsfart på 90,1 og været i
bevægelse på 2 hjul i 20 timer og 28 minutter med en max. fart på 168
km/t.
Forbruget på R1200RT-eren var 5,7 l/100km. eller på dansk 17,5 km/l. |