24. til 29. juni
Flemming
B,
Flemming F, Peter B, Peter L, Lars, Per, Morten René
og Jacob
Turen bliver forlænget med en enkelt dag i forhold til de
forgangne sæsoner, således at vi sikrer god tid til at nå det
hele - og samtidig så tilpas mange kaffe- og tissepauser, at vi
undgår mytteri. Og tørre ganer og våde bukser.
Turen vil blive gennemført i dagene 24.-29. juni - sent nok
til, at vi er 95% sikre på, at også de allerstørste
alpebanditter vil være snefri og åbne.
Planen er i grove træk som følger:
Afsted pr. futter fra Hamburg/Altona onsdag d. 24.6. tidlig
eftermiddag
Ankomst til Avignon torsdag formiddag
3½-4 fede dage i sydfranske slugter og på Europas franske tag
Afsted pr. futter fra Lörrach søndag d. 28.6. tidlig aften
Ankomst til Hamburg/Altona mandag morgen d. 29.6.
Her er en lille smagsprøve på nogle af turens absolutte højdepunkter,
som de ser ud i den foreløbige tur-plan:
Vi skal bl.a. trykke den af igennem nogle af de fantastiske
provencalske slugter (heriblandt den berømte Gorges du Verdon/Corniche Sublime), opad dele af Route
Napoléon, og så
skal vi selvfølgelig også forcere nogle store franske
alpe-banditter undervejs, herunder bl.a.:
Col de la Bonette/Col de Restefond 2802/2678m (Bonette er
Alpernes højest beliggende alfalterede stykke vej)
Alpe d'Huez 1850m
Col de Galibier 2646m
Col de l'Iseran 2770m (Alpernes højeste pas)
Petit St Bernard 2188m
Grand St Bernard 2472m
Onsdag den 24.6.
Kl. 12.20: Læsning af mc'er på toget i Hamburg
Kl. 13.17: Æ futter rykker afsted mod Provence
Laaaannng dag..! Uhadada, der skal kjøwes mange Dr. Nielsen'er
ind, René...!
Torsdag den 25.6.
Kl. 08.20: Ankomst til Avignon
Bustransfer ml. banegård og mc-aflæsningssted
Torsdag-søndag
4 dage i drømmeland!
Søndag den 28.6.
Kl. 19.00: Læsning af mc'er på toget i Lörrach
Kl. 20:10: Abfahrt gen Norden
Liggevogn. Nåh ja, det går vel også. Vi skal jo alligevel bare hjem....
Mandag den 29.6.
Kl. 07.18: Ankomst til Hamburg.
Og så var der ikke mere for den 25-øre, men der kommer helt sikkert
flere informationer om turen.
Fakta
for hele turen kørt af René:
Klagshamn til Lörrach 2021 km. med en gennemsnitsfart på 67,6 km/t og
max. hastighed 171 km/t. Forbrug 5,5 l/100 km eller 18,2.
Brændstofsforbrug 111,15 liter.
Lörrach til Klagshamn 2036 km. med en gennemsnitsfart på 71,4 km/t og
max. hastighed 218 km/t. Forbrug 5,1 l/100 km eller 19,6.
Brændstofsforbrug 103,84 liter.
Total 4057 km. 214,99 liter.
Fakta
for turen Avignon til Lörrach:
Højdeprofil
Pas
Garmin
log 1003Kb
Touren
Planner ruten som den blev 7KB
Top af siden
|
|
Alle vel ankommet il Altona, en
hurtig grosse dunkel og maskinerne blev lastet på toget.
Peter havde provianteret hjemme fra, så da de første Dr. Nielsen var
nydt blev bordet rigget op og gjort klar til mad. |
|
Under nøje opsyn og vejledning
fra Peter, blev de skønneste friske sandwicher tilberedt. |
|
Efter en laaaang, men
fornøjelig tur blev maskinerne kørt af toget og gjort klar til første
dag i det franske. |
|
Fætteren (Jacob) sammen med sin
Ninja. |
|
Lars og den lille grønne (springfrø)
Kawa. |
|
Morten med sin K1200-er |
|
Peter L og hans nye flotte
FJR-er.
Ud fra det sorte i Peters ansigt ser det ud til at være sidst på dagen. |
|
Pølsevognen og René - eller er
det omvendt? |
|
På toppen af Mount Ventous.
Imponerende udsigt fra det skaldede bjerg og lige så imponerende med alle
de cyklister, der kæmper sig op af bjerget. |
|
De flotte kløfter med deres
turquis grønne vand |
|
Et lille stop og et hurtigt kig
ned i kløfterne inden der igen blev fart over feltet. |
|
Den europæiske Gran Canyon. |
|
Desværre var det ikke et hotel,
som vi havde sat næsen op efter at skulle overnatte i. |
|
Lige bag slottet lå det lille
hotel, hvor cyklerne blev parkeret. |
|
Efter lidt panik, da det viste
sig hotellet ikke serverede noget som helst, blev der sendt stafetter til
byen for at hente et par dåser læskende drikke. |
|
Udsigten fra terrassen var ikke
så ringe, så de kølige væsker løb let ned. |
|
Landevejens sved blev skyllet af
kroppen og turen gik ned til byen, hvor der blev serveret pizzaer i stride
strømme sammen med vand og vin. |
|
Måske grunden til knivforbud i
aftenlivet?
F3 var helten, der heldigvis med alle fingrer tilbage på hånden, fik
modificeret et ladestik, så vi kunne komme på nettet samt planlægge
næste dags kørsel uden om de værste regnbyger. |
|
Col de la Bonette blev besteget,
men turen rundt toppen måtte opgives da vejen var spærret af sne.
|
|
Ikke alle veje er lige store og
brede. |
|
YES - der skal svinges. |
|
Skyerne ser lidt truende ud og
der blev da også lukket op for sluserne på vej ned af bjerget. |
|
Alle kom ned uden uheld, men det
var vist mere held end forstand. Tropisk regn blandt med store hagl og
næsten orkanagtig vind gjorde nedkørslen lidt anstrengt. Morten var
heldig, at en sten ikke ramte ham.
Kaffe og vand blev nydt mens tøj og maskiner dryppede af. |
|
tror han ville få sært ved at
følge med os, men bagagepladsen er større end på pølsevognen. |
|
Hotel L'Oberland blev valgt på
grund af beliggenheden og bør ikke vælges af anden grund.
Kulsort himmel, vindstød og småregn gjorde valget let. |
|
Maden var på højde med
værelserne - man blev mæt uden kulinariske overraskelser ud over
bøffens sejhed. Lars udtrykte begejstring for boblebadet, men vi fik det
aldrig at se... |
|
På toppen af Alp d'Huez efter
fuld fart på op af bjerget. Vi forsøgte en alternativ nedtur, der blev
opgivet, da den gik over i "svensk" vejbelægning i form af grus
og græs. |
|
Trods alle varsler om regn var
der heldigvis både blå himmel og sol. |
|
Udsigten nydes på toppen inden
turen igen gik ned af for fuld fart. |
|
Godt med et stop, så udsigten
og vejen kan nydes. |
|
Den P-plads har vi da set før?
Sidst blev det til holdopstilling og fotosession. Denne gang blot et
hurtigt stop. |
|
Gad vide om det er den lille
grønne eller Jacob, Lars kigger efter? |
|
Efter nogle nervepirrende
minutter er vi igen samlet alle sammen i god behold, med undtagelse af en
bøjet "styrtpind" på den lille grønne. |
|
Store Skt. Bernhardt på
grænsen mellem |
|
Et imponerende syn på toppen af
store Skt. Bernhardt passet. |
|
På vej mod toget gik det galt
for første gang. Vi blev splittet op i 2 grupper, der kørte hver sin
vej. Efter lidt kommunikation via mobiltelefoner fandt vi sammen igen og
kursen blev sat mod Lörrach og toget nord over. |
|
2 minutter efter mødetid kørte
vi ind på stationen efter en lang og varm dag med lidt om- og
fejlkørsel.
Morten smuttede mod hjemmet i Schweiz og René tog turen op igennem
Tyskland med anlagte stop hos et par leverandører. |
|
Kommer man igennem Schwatzwald
på en hverdag er alle vejene åbne for 2-hjulede og de er absolut en
oplevelse. Små og meget snoede går de igennem landskabet. |
|
Sidste gang på Küffhauser.
Strækningen er kanon til frisk og dejlig kørsel, men selv på en stille
hverdag er her selvmordspiloter, så ikke flere ture på den strækning. |
|
Næsten i Rødby og parkeret lige
foran en tysk familie med 2 voksne, 2 børn og en stor schæferhund. Hele
menageriet var pakket på 2 maskinerne, hvor "mor" kørte den
med ungerne og hunden i en stor sidevogn - imponerende. |
|
Den lille færge fra Stubbekøbing til Bogø er billig og vejen op over Møn er en oplevelse,
der ikke bør undværes. |