5/5 til 22/5
Rita og René
Afsnit:
1. Turplanlægning
2. Wikipedia om Pyrenæerne
3. Fakta om turen, som den blev gennemført
4. Pasoverkørsler på turen
5. Kørekonklusion for den
gennemkørte rute
6. Kort samt Tourenplaner fil
for de enkelte køredage
7. Dagbog samt billeder fra turen
Turplanlægning
Så skal Pyrenæerne ses både fra nord og syd. Turen frem og tilbage
bliver med med Autozug Altona / Narbonne.
Det er planlagt til 2342 km rundt Pyrenæerne. Her af minimum 674 km. pasvej. Højeste punkt
2614 meter og max. stigning på 14,8%. Der er 29 bjergpas
undervejs. Flere pas findes her.
Download den planlagte tur til Auto
Route eller Touren
Planner.
I
Wikipedia står der følgende om Pyrenæerne:
Pyrenæerne er en bjergkæde i Sydvesteuropa, der skaber en naturlig
grænse mellem Frankrig og Spanien. Den skiller Den Iberiske Halvø fra
Frankrig og strækker sig over 430 km fra Biscayen i Atlanterhavet til
Middelhavet. Den lille stat Andorra
ligger klemt inde mellem Frankrig og Spanien i bjergkæden.
Pyrenæerne blev dannet for mellem 100 og 150 millioner år siden da den
iberiske halvø blev presset nordpå. Således er Pyrenæerne en væsentligt
ældre bjergkæde end Alperne. Det stenrige landskab der karakteriserer
Pyrenæerne skyldes bjergkædens righoldige indhold af granit, og ikke
mindst har der på grund af den begrænsede gletcher-aktivitet generelt været
en svag erosion.
Bemærkelsesværdigt er fraværet af store søer. Desuden findes der i
selve bjergkæden kun to bjergpas mellem Spanien og Frankrig, nemlig Col
de la Perche og Col
de Somport. Der er ingen gletsjere i den østlige del af Pyrenæerne.
Gletsjere findes kun på nordsiden af den centrale del af bjergkæden,
koncentreret omkring toppen af de højeste bjerge.
De mest bemærkelsesværdige bjerge er: Pico d'Aneto (det højeste på
3404 meter), Mont Posets, Monte Perdido, Pic Maudit, Vignemale og Pic du
Canigou i den østlige del.
I regionen tales der især fransk, spansk, catalansk og baskisk.
Begge de to store cykelløb Tour de France og Vuelta a Espana går igennem
dele af Pyrenæerne.
Top af siden
Fakta
om turen, som den er gennemført:
Vejret gjorde at vi ændrede ruten fra starten, så vi tog den sydlige
del af Pyrenæerne først. Det betød, at den første dag blev fra
Narbonne til Carcasonne, hvor vi checkede vejret igen inden afgang og med
udsigt til flere dages regn på den nordlige rute, besluttede vi at tage
turen "bag fra" og der med korte en del af den spanske del af.
Vejret var meget omskifteligt med regn et par dage og ellers sol og lidt
skyer. Temperaturer fra 2 til 28 grader.
Total antal km. 3230 blev kørt inkluderet til og fra Hamborg.
Gennemsnitsfart 62,8. Timer i bevægelse 51:28:29.
Forbrug på F800ST 4l/km eller 25 km/l og for R1200RT 5l/km eller 20
km/l.
Top af siden
Pasoverkørsler
på turen |
Land |
Pasnavn |
Højde |
Længde |
% |
Åben |
Andorra |
Pic Maià |
2614 |
|
|
|
Andorra |
Port d'Envalira |
2407 |
62 |
|
|
Frankrig |
Col d'Agnes |
1570 |
34 |
11 |
|
Frankrig |
Col d'Aspin |
1489 |
25 |
|
|
Frankrig |
Col d'Aubisque |
1709 |
26 |
|
|
Frankrig |
Col de Catchaudégue |
893 |
|
|
|
Frankrig |
Col de Chioula |
1431 |
29 |
11 |
|
Frankrig |
Col de Latrape |
1111 |
12 |
|
|
Frankrig |
Col de Millères |
842 |
18 |
|
|
Frankrig |
Col de Péguère |
1375 |
|
|
|
Frankrig |
Col de Peyresourde |
1569 |
32 |
|
|
Frankrig |
Col de Portet |
862 |
|
|
Skovvej |
Frankrig |
Col de Portet d'Aspet |
1069 |
12 |
|
|
Frankrig |
Col de Saet |
1123 |
|
|
Skovvej |
Frankrig |
Col d'En Ferret |
1420 |
29 |
11 |
|
Frankrig |
Col des Pailheres |
2000 |
|
14 |
|
Frankrig |
Col du Soulor |
1474 |
46 |
|
|
Frankrig |
Del de Marmare |
1361 |
29 |
11 |
|
Frankrig |
Port de Lers |
1517 |
18 |
|
|
Frankrig/Spanien |
Col du Portillon |
1569 |
22 |
|
|
Frankrig/Spanien |
Col du Pourtalet |
1794 |
32 |
|
|
Frankrig/Spanien |
Col du Somport |
1650 |
35 |
|
|
Frankrig/Spanien |
Pont du Roi |
582 |
13 |
|
|
Spanien |
Col de Canto |
1725 |
45 |
8 |
|
Spanien |
Coll de Espina |
1407 |
32 |
|
|
Spanien |
Coll de Fadas |
1470 |
32 |
|
|
Spanien |
Port de Colefalo |
1423 |
23 |
|
|
Spanien |
Port de la Bonaigua |
2072 |
|
|
Helår |
Spanien |
Puerto de Beret |
1860 |
|
|
Helår |
Kørekonklusion
for den gennemkørte rute
Først og
fremmest er det afgjort ikke fornuftigt, at tage til Pyrenæerne for at køre
de store pas, før tidligst juni, da der ikke bliver åbnet før. Det højeste
pas vi passerede var i 2614 meter på vej til Andorra. I Frankrig blev vi stoppet på
toppen af et 1709 meter pas, hvor der bare lå en kæmpe snetunge lige på den
anden side af toppen. Enkelte pas kan være åbne, selv om der står de er
lukkede. Til gengæld er der ingen sikkerhed for, at der ikke pludselig falder
noget ned og lukker vejen. Vi oplevede endda, at der på et sted var
faldet sne ud på vejen, hvor passet var angivet som åbent. Det var dog
ikke mere end det var til at passere uden problem.
Den østlige del af ruten både nord og syd er fyldt med gode veje, hvor
alle kan få de udfordringer, de skulle have lyst til. Det er ikke som i
alperne, hvor man mange steder gør rigtig meget for, at det kan være
sjovt at køre på 2 hjul. Vejenes beskaffenhed er absolut ikke af
”alpekarakter”, men de fleste steder OK. Der er ikke særlig mange
overkørsler af bjergkæden, men de få vi kørte over var fine. Den
vestlige del er lidt lavere og de veje vi kørte på gav flere steder køremæssige
udfordringer på grund af belægning og vejføring.
Rute D618 og D918 benævnes som Pyrenæerne ruten. Der ud over er der en
rute, der benævnes, Route de Col, som en venlig sjæl gav os oversigt
over. Den følger i store træk før nævnte veje og passerer 37 col’s (bjergpas) i den nordlige del af Pyrenæerne Vi har desværre ikke stødt
på lignende for den sydlige del, men i Spanien løber vejene primært
neden for bjergene, med afstikkere op til diverse mindre byer inde i
bjergene. Er tiden en faktor, bør man starte i den østlige del og køre
de nordlige ruter, før man måske stikker syd på ind i Spanien for at
komme hurtigt tilbage, hvis man er med DB Autozug fra Narbonne. Husk at
tage en tur til Andorra, hvor du finde et kæmpe udvalg af MC tilbehørsforretninger
og skulle dækkene være blevet slidt er det hurtigt og billigt, at få
nogle nye på. Andorra er afgiftsfrit område, hvor tolderne sjældent
stopper motorcyklister på vej ud, men pas på de franske – DE kan være
meget grundige.
Benzin skal du fylde på i Andorra, Spanien og sidst Frankrig. Der er op
til 3 kroners forskel pr. liter.
Top af siden
Kort samt Tourenplaner
fil for de enkelte køredage - Tryk på dato for Tourenplaner fil.
8/5
9/5
10/5
11/5
12/5
13/5
14/5
15/5
16/5
17/5
Top af siden
Dagbog fra turen
6/5
Biiip-Biiiip-Biiiip – BANG væguret blev slukket 0502.
Det var ikke det fedeste vejr, at vågne op til, men hvad betyder det, når
det er første dag af ferien ?– Intet. DMI holdt for en gang skyld, hvad
de havde lovet, regnen gjorde det vådt.
Der var pakket aftenen i forvejen, så alt forløb i god ro og orden.
Naboen fik resterne fra køleskabet, indertaskerne og tanktaskerne blev
monterede. 0620 blev GPS-en slået til og målet blev sat til Rødby. Så
gik det ellers syd på med 800-eren i front. Det tog ikke lang tid før
man ikke længere kunne se, vi havde vasket maskinerne for at kunne køre
standsmæssigt. Med et enkelt kort, stræk benene og ørepropperne ud af
ørerne stop, nåede vi Rødby 0830. Det var ikke ”slingre ned ad
Vestergade”, men slingre ned ad E45. Blæsten gjorde sit bedste for at
vi kunne fylde en hel vejbane med sine voldsomme stød. Heldigvis aftog
regnen og vi ankom i næsten tørvejr til færgen.
En kande kaffe senere og med varme fødder, var vi de første, der suste
syd på. Vi skulle ikke laste før 1200 i Hamborg, så efter små 40 km.,
blev Garminen sat på undgå motorveje og resten af turen foregik på
mindre, men hyggelige veje. Rita mente dog nogle af dem var så små, at
de kunne betegnes som grusveje, men der var trods alt asfalteret. Solen
kiggede lidt frem og de truende sorte skyer holdt tæt.
1155 ankomst Altona, hvor Deutche Bahn Autozug holdt og ventede. Det var
ikke kun os, der ville syd på, rigtig mange MC-er holdt allerede og var
klar til at køre om bord. Efter det sædvanlige lettere kaos med ombordkørsel,
blev der indkøbt sandwiches og vand. Vinen var medbragt i en 1 liters
vandflaske, så vi var klar til 21 timer i toget. Heldigvis blev vi kun 4
i kupeen, hvor der blev spist, drukket, læst, slappet, sovet og ladet op
til de næste par dage.
|
|
|
Opmarch inden lastning
Altona |
Så er vi klar til 21
timer i toget |
|
7/5
Det blev en udmærket nat, med få rotationer i de lidt ubekvemme DB-køjer,
som vi efterhånden kender så godt fra tidligere år. Vi vågnede op til
en solskinsdag, hvor himlens blå farve varslede om en rigtig dejlig dag på
MC’erne. I løbet af aftenen havde vi dog lige lagt planerne lidt om med
hensyn til første dags køretur. I guidebogen ”Turen går til
Sydfrankrig” – læste René om fæstningsværket Carcassonne. Vi har været
der før – men kunne huske, at det var værd et besøg mere – med en
overnatning i den gamle by – Le Citê. Så efter en omgang togmorgenmad
i bedste tyske stil lige tilsat lidt rester fra eget forråd - så ventede
vi spændt på at ankomme til Narbonne – og dermed første dag på
feriens sydlige del.
Kl. 10.35 ankom vi – og kl. 12.00 rullede vi ud fra banegården – på
vej mod nye oplevelser.
Turen til Carcassonne var krydret med skønne dufte fra både gyvel, syren
og blomstrende hyldetræer. Jeg fik straks tanker om årets produktion af
hyldeblomstdrik derhjemme. Af en eller anden årsag var min hjelm meget
irriterende og trak i håret, så jeg måtte standse for at omplacere den
– dog uden megen succes. Derfor var jeg himmelglad for at vi kun skulle
tilbagelægge sølle 55 km inden vi landede ved indgangen til det
imponerende fæstningsværk – Carcassonne.
Vi gik ind i Le Citê og fandt det hotel, som René havde fundet i
guidebogen – godt nok dyrt, men vi dampede af sved og trængte bare til
at smide det varme tøj og komme i noget luftigere. Efter et bad og en
frokost med salat med gebier/ noixette og jambon/noixette
- så var vi klar til at besigtige dette Europas største intakte
middelalder borganlæg. Det er påbegyndt allerede ca. år 450 – og i løbet
af de næste mange år under stadig forandring/tilbygning fra diverse
herskere i området. Julius Cæsar var en af de første, der så
muligheden af at anlægge et forsvarsanlæg i dette område lidt nordvest
for Narbonne. Når man går omkring på fæstningsmurene forstår man
godt, at det må have været stort set umuligt at indtage det og det er
meget atmosfærefyldt at gå omkring den gamle bydel og se på kirken –
forretningerne og de anlæg, man har gjort for at beskytte byens
indbyggere gennem tiden.
Nu har vi lige kørt MC’erne ind bag byens sikre mure (det må man først
gøre efter kl 18) og nu hviler vi lige ud inden tiden er til at få
stillet sulten på en af de ”hundredvis” af restauranter, der findes i
byen.
René fandt ud af, at han havde glemt en meget vigtig ting i toilettasken.
Stående med skum i hele hovedet lød der et udbrud: SHIT – høvlen er
ikke med! Nå så er det godt at fruen har en engangsrasermaskine med. Men
– ingen tilfredshed fra René, der straks konstaterer, at DEN i hvert
fald IKKE kan skære. (Det går dog LANGT bedre, da beskyttelsescoveret
bliver taget af)
Slut for dagens nyhedsredaktion
|
|
|
Carcasonne
hæver sig over landskabet og ses tydeligt med alle sine tårne og
høje mure. |
Tykke mure
eller tykke kinder? |
Udsigt og
sol blev nydt. |
|
|
|
Tag en tur
rundt langs den yderste mur, der er hele tiden nye landskaber. |
Det er ikke
kun et museum, her lever "normale" mennesker. |
Udsigten
fra værelset inde i Cite. Man må først køre ind efter 1800,
men heldigvis ud hele døgnet. |
|
|
|
Der findes
mange er rimelige B&B bare man kigger sig lidt om. |
|
|
8/5
Efter en god nats søvn i fæstningen vågnede vi op til en regntung
himmel. Morgenbad og -mad blev klaret og adgang til nettet etableret for at
finde ud af, at der var regn-regn og atter regn i udsigt nord for
”stenene”, hvor det var planlagt, at vi skulle køre. Ikke optimalt, når
vi skulle op over 2000 meter. Tidligere erfaring havde lært os, at det
ikke er optimalt at køre på 2 hjul i sne. Så er det godt, der er plads
til en PC-er i pølsevognen. Ruten blev lagt om og kursen, sat mod syd i
stedet for vest over. Rita måtte en ekstra tur på tønden, inden afgang.
Der havde vist ikke kun været proteiner i aftensmaden, men også en del
prutteriner.
Dagen bød på ”9.999 sving eller ENORMT mange” ifølge Rita. Der var
mange sving og desværre rigtig mange af dem på meget små og typisk
franske veje, med dårlig belægning. Undervejs kom den næste ændring af
turplanen. Når der står ”Route barré” er der ingen grund til at
checke om det er rigtigt. I rigtig laaaaang tid blev det så til ”vend
om”, inden vi igen var tilbage i sporet og på vej mod Andorra. Det var
først da vi nåede passet til Andorra, at det blev rigtig sjovt. Opturen
blev lidt spændende for den ”lille” 800-er var ved at løbe tør for
brændstof, men vi nåede lige over grænsen og ind til den første
tankstation inden den løb helt tør. Faktisk kunne den tage 16,87 liter,
så med 17 liter tank var der ikke meget tilbage. Ingen andre steder har
vi set en tankstation med så mange standere, 20-25 standere og en lang kø
for a kommer der ind. Med en pris op 0,93 Euro er det godt nok noget
billigere end i Frankrig. Resten af turen op over passet og ned igen blev
gennemført i flot stil med primært slid på dæksiderne. Godt ude af de
sidste sving, mente Rita at nu havde vi kørt hurtigt nok, så det var vel
på tide at finde et overnatningssted. Vi havde ikke lyst til at overnatte
i selve hovedstaden, så der blev kigget efter åbne skihoteller. Mange
hoteller, men meget få åbne. Heldigvis fik vi øje på Hotel Bruxelles (www.hotelbruxelles.ad),
som havde ledigt værelse til kun 36 Euro for et dobbelt værelse og 6 Euro for morgenmad per
person. Fint lille hotel med god og kold øl. Efter Doktor Nielsen og en
stor kold gik vi lige en tur i det lokale supermarked, hvor vi blev
overbevist om, at det var bedst at køre igennem Andorra på vej hjem. Der
er mange billige ting i Andorra, men med en lang vej foran os, ville
vi ikke laste mere på cyklerne, end der allerede var.
En dejlig dag er ved at være overstået. Vi fik regn, skyer og sol.
Temperaturer fra 10 til 22 grader og vejforhold svingende fra meget små
og ikke vedligeholdte til skønne brede vedligeholdte. Skønne landskaber
med masser af grønt, vinstokke, frugttræer, bjerglandskaber og masser af
sne langs vejen.
|
|
|
Skiftende
vejr gjorde skiften af tøj nødvendigt i løbet af dagen. |
Der er de jo
- Pyrenæerne. |
Men først en
lille tur på de lidt mindre veje med masser af grønt. |
|
|
|
Når vejret
er til det smager middagen bedst i vejkanten. |
Så er turen
højeste pas passeret med masser af sne, men god og tør vej. |
Vejen ned mod
Andorra Vela. |
|
|
|
Først Doktor
Nielsen og SÅ en STOR øl. |
|
|
9/5
Så er Dr. Nielsen indtaget – og på det nærliggende torv har vi fået
”Verdens” dejligste isafkølede Cervezas – uhmmmmmmm ( ifølge René)
Vi er nået til Boltana – en lille lidt søvnig by i en dal. Vi har været
over adskillige højdedrag i dag – og hvilke vidunderlige udsigter har
der ikke været. Vi boede sidste nat i godt 1800 meters højde og med en
start temperatur på godt 6 grader var der lagt op til lidt vinterpåklædning.
Det er nu dejligt at have varmen i håndtagene – det hjælper unægtelig
på komforten! Vi kravlede både op og ned – og måtte flere gange
standse for at nyde de helt utrolig smukke dale og bjergmassiver, som vi
passerede. Der er både sne, nåletræer, klippemassiver (men ikke nær så
mange som i Alperne) – løvtræer og dejlige dufte, når temperaturen
sneg sig over 20 grader og dermed frigjorde træernes dejlige dufte. Vi
havde også den tvivlsomme fornøjelse at opleve et totalt skift i belægningen
på bjergvejen på toppen af et af de høje pas – så pludselig fra at
have kunnet svinge let og elegant – så overgik vejen til et sandt
virvar af huller og grusbelægninger i forskellig kvalitet – dermed
overgik også jeg til at køre i et slow-mode ( ifølge René, som mener
jeg har grus-fobi) – men ned kom jeg da i hel stand – og heldigvis var
det et behersket stykke af vejen, som fremstod i den sørgelige
forfatning.
Frokosten blev igen indkøbt lokalt i en lille forretning, med morlille
,der passede både købmandsforretning og caféen. Vi fandt efter et
stykke tid en passende udsigt ”med siddeplads og BORD” , som ønsket
af René! (en granitsten, som både kunne rumme mad og os). Efter
frokosten var der gang i MC’erne igen og tjuhej, hvor det går med
svingningen. Vi nåede også lige et pas i 2072 meter, som ”slet ikke
var forventet” – så der fik vi også sneen helt på tæt hold – men
ingenting på vejen – heldigvis. Nu er vi kommet i lavlandet igen og
temperaturen nåede op på 25 grader – så vi skyndte os at få stillet
køretøjerne og komme i sommertøjet, da vi gjorde holdt for natten
(Hotel Boltana www.hotelboltana.net 55 Euro uden morgenmad, absolut
anbefalelsesværdigt). Jeg kan lige tilføje, at både ØL og KAFFE her er
utrolig billigt i forhold til de priser, vi normalt har stødt på. 2,45
for ½ liter øl og 1,35 for en Cafe con leche – DET er da rørende! Nu
venter aftensmaden og et par kapitler til i Camilla Läckebergs spændende
roman ” Stenhuggeren”.
Efter en god
nats søvn, er der afgang fra hotel Bruxelles. |
Vi kørte fra
"hovedvejen" og op i bjergene, hvor der var helt
fantastiske udsigtspunkter. |
|
|
|
Udsigt til
"hovedvejen" ned mod Andorra Vela. Tag omvejen op i
bjergene til højre på vej ned fra passet fra Frankrig. |
|
|
Der er
tydelig forskel på den sydlige og nordlige del, hvad angår sne. |
Udsigten op
mod passet ind til Frankrig. |
Så kom vi
ned fra bjergene og ind i Spanien, hvor Pyrenæerne flader ud. |
|
|
|
|
Maden nydes
ved en nærliggende flod, hvor fiskerne så misbilligende på os, da
vi brød freden. |
FY for den
lede, hvem kunne i sin vildeste fantasi forstille sig, at der blev
produceret Paté med Ansjoser??? |
Selv i
Spanien fandt vi dog sne i de lidt højere pas. |
Der må tages
billeder. |
Den lille
kost er kommet på toppen. |
|
|
|
Om det var
sneen eller snerydningen, der havde skubbet til skiltet ved vi ikke. |
|
|
|
Vær
forberedt på lidt af hvert, når du færdes på de mindre veje. |
|
|
10/5
Skomagerdrenge af de rigtig store vækkede os, ja det var vel nærmest
tropisk regnskyl. Ikke den mest positive vejrsituation at vågne op til.
At vi ikke forstod nyhedernes spanske oplæser betød ikke noget, for
vejrkortet viste, at vi skulle til Malaga for at få solskinsvejr.
Heldigvis blev det tørvejr, så vi pakkede, fik et magert morgenmåltid
– Spaniolerne er lige så dårlige til at lave morgenmad, som franskmændene
– cyklerne pakket og ud på regnvåde veje. Det tog ikke lang tid før
Rita gav besked om, at hun aldrig havde set så meget bremselys før. Der
skal ikke herske 2 sekunders tvivl om, at regnvåde veje ikke er min
livret. Hele formiddagen gik på små snoede veje med varierende
beskaffenhed. Jeg må indrømme, at jeg bittert fortrød mine klager over,
at de nylavede veje havde rettet alt for mange sving ud, for pludselig
befandt vi os på den ”gamle” vej med huller og grus. Ikke nok med at
vejen var våd, hullet og bumlet, men den ”lille” 800-er blev ved med
at brumme tæt bag ved. Heldigvis blev vejene tørre og solen brød
igennem skydækket. Faktisk kom der kun 15 dråber regn på hele dagen,
men det tog sin tid for vejene at tørre efter nattens regskyl.
Dagens mål var en lille by i Rioja området, som var blevet anbefalet af
en ven. På vej mod målet, tvivlede jeg mere end en gang om fornuften i
at køre væk fra stenene. Vi startede på små snoede veje, smuttede op
over et lille pas og så rette vejen sig ud og blev meeeeeeget lang og
meeeeget lige. Bjergene blev afløst af kæmpe kornmarker, der blødt bølgede,
så langt øjet rakte. Byerne var kedelige, uden liv og flere steder
mindede de om spøgelsesbyer i en gammel western. Efterhånden overtog
vinrankerne landskabet og der kom lidt mere sving og højdeforskel. Stor
var overraskelsen, da vi nåede San Vincente de la Sonsierra (Klik
her for kort). På GPS-en
var der ikke en eneste vej registreret og i Tourenplanneren, var der ikke
angivet noget hotel. Efter at have kørt lidt frem og tilbage i nogle
meget-meget små og stejle gader, spurgte vi om vej på vores bedste
spanske og inden længe holdt vi på en lille forhutlet P-plads lige ved
siden af at undseeligt udseende hotel. Inden for dørene viste hotel Villa
Son Sierra (www.villasonsierra.com, +34 941 334 575) sig så, at være
et af de lækreste og mest moderne hoteller, med ekstremt smagfuldt
indrettet værelser. Det er ubetinget det bedste 2-stjernede hotel vi
nogensinde har besøgt og til en meget rimelig pris. Efter en Doktor
Nielsen, måtte vi ud for at finde et sted, hvor der blev serveret køligt
læskende øl. På vej ud fik vi lige vist vej til den nærliggende
restaurant, Casa Toni (www.casatoni.es, +34 941 334 01). Heldigvis kiggede
vi inden for og her var dagens næste store overraskelse, et ekstremt
smagfuldt spisested, bag en lige så ekstrem anonym facade. Da vi ville
bestille bord til om aftenen (i Spanien er det tidligt, hvis man spiser
kl. 2000), var den nedslående besked, at der var lukket om aftenen, men
vi kunne få et bord nu, kl. 1600. Det tilbud sagde vi tak til trods
manglende bad og skiften tøj. Vi kom til at nyde et vildt godt måltid
med dejlig Rioja vin. Da vi mætte og tilfredse bag efter så, at Michelin
anbefalede stedet, kom det ikke som en overraskelse. Casa Toni er en meget
stor omvej værd, men husk at bestille bord, der kommer gæster helt fra
Madrid for at nyde stedets lækkerier. Og gør dig selv en tjeneste, book
plads på hotellet samtidig, så du kan nyde en flaske fra deres
imponerende vinkælder.
En dag, der ikke startede alt for lovende er blevet til en super dag, nu
mangler der bare en tur til torvet og en kølig pils, når maden er sunket
og badet klaret.
|
|
|
Meget
varierende landskaber for foden af bjergene. |
Desværre var
vejret også noget varierende, så vejene var våde. |
Meget lange
og meget lige veje fører ud over sletten. |
|
|
|
På vej mod
Rioja området, hvor der er mere kuperet terræn. |
Efter anden
gennemkørsel og grundig anvisning fandt vi hotellet - Kan du se
det? |
Halløjsa,
hvad gemmer sig bag nedlødsrøret? En meget diskret indgang til det
flotteste nye hotel. |
|
|
|
Parkeringspladsen
til hotellet er vist under renovering. |
Indgangen til
Casa Toni lige ved siden af hotellet. |
Igen meget
diskret skiltning - man ved vel det er her... |
Inden for
åbner dørene sig til kulinariske oplevelser helt ud over det
sædvanlige. |
Efter maden
blev det tid til en gåtur . |
|
|
|
Byen San
Vicente de la Sonsierra er en oplevelse værd. |
11/5
Lige et par ord omkring i går aftes; Vi kom til torvet – men ak og ve,
der var også 20 unger, som skrigende ”underholdt” alle – så vi
fortrak hurtigt og gik i stedet en tur omkring byens absolutte højdepunkt
hvad angår alder: Kirken er helt sikkert bygget til efter forsvarsværket
er blevet opført – og det er for tiden under restaurering. Kirken
bliver ikke brugt mere til gudstjenester – men vil være en af de mange
historiske seværdigheder i omegnen. Hvad der var mest betagende var den
utrolig flotte og vidtstrakte udsigt, som vi nød med solen, der gik ned i
svagt orange og røde toner. Vinmarker, så langt øjet rakte og spredt
rundt med løs hånd lå også de mange bodegas, som er et af kendetegnene
i egnens landskab.
Nå – men dagen i dag startede med dejlig friskpresset juice og en cafe
con leche i bedste stil – samt lidt baguette med ost og skinke. Det var
udmærket og gav energi til at køre ud på dagens etape. De 3 MTB kørere
var også oppe og fik serveret morgenmaden. DET er ikke meget for at sige
INTET; de kender til engelsk – så mit forsøg på at høre, hvor de
skulle hen og hvor langt faldt helt til jorden.
Selv om vi ikke havde regnet med andet end fladlandskørsel – så var
der alligevel lidt sving og op og ned over et par knolde – højeste
punkt 903 meter – og det afstedkom så også lidt serpentinersving, så
René kunne få stillet sin ”sult” efter udfordringer. De største
udfordringer kom inde i Bilbao, hvor vi skulle finde Guggenheim museet –
men DET var ikke sådan lige at finde til. Efter flere forsøg fandt vi
indgangen – og måtte desværre konstaterer, at der er lukket om
mandagen. Vi tog en frokost foran museet og blev enige om, at det måtte
vi tage ind og se i morgen – og så kørte vi til Guernica/Gernika for
at finde et hotel. Heller ikke der havde GPS’en held til at finde de små
veje og vi måtte cirkulere et par gange inden vi fandt stedet, hvor
frisen af Picassos billede af det overgreb, som byen var udsat for i 1939
er opsat. Tyskerne angreb – på opfordring af general Franco og bombede
byen totalt sønder og over halvdelen af byens befolkning døde. Maleriet
er verdensberømt og giver ingen mulighed for at glemme, hvor urimelig en
krigs ofre er – og hvor gemene træk, der bliver brugt for at opnå
magt.
Vi har fundet et hotel i centrum – booket os for 2 nætter á 40 Euro
incl. morgenmad – og er nu på vej ud for at se på byen – og i morgen
tager vi retur til Bilbao og ser Guggenheim museet indvendigt - så vi
ikke mere kan sige, at det får vi ”aldrig” set – efter at have været
her 2 gange.
|
|
|
På vej mod
Bilbao var der fine veje igennem kuperet landskab. |
Udsigten
nydes inden det igen går ned i dalen under os. |
Bilbao og
Guggenheim. Selve byen er ikke specielt interessant, hvis man ser
bort fra meget smalle stejle gader. |
|
|
|
Guggenhein
museet er lukket om mandagen, så vi nøjedes med at beundre det ude
fra. |
I Guernica
besøgte vi det lokale parlament. Baskerne er meget stolte over
stedet og det er helt sikkert et besøg værd. |
Det er et
loft. Meget imponerende at man på denne måde har overbygget en
gårdsplads og skabt et kæmperum. |
|
|
|
De fleste
kender nok Guernica fra Picassos maleri. Billedet er ikke udstillet
i byen. |
|
|
12/5
Guggenheim er set…
OG det er absolut seværdigt. Ikke kun et fantastisk bygningsværk, men spændende
og meget varierende udstilling. Den overvejende del af udstillingen er
stadig ikke permanent, da museet ikke er så gammelt. Vi vandrede rundt og
beundrede de udstillede kunstværker. Kæmpe 5 cm. tykke
metalpladeskulpturer i fantastiske former. En kineser der må sove ind med
et kæmpe grin om munden hver aften, for han er privilegeret med enhver
drengs drøm om, at lege med krudt hele dagen. I dag kender de fleste ham
nok fra fyrværkeriet ved de olympiske lege i Kina, hvor han havde
designet og udførte det store fyrværkeri. Inden da havde han dog lavet
adskillelige andre fyrværkeriprojekter, blandt andet en 10 kilometer lang
lunte med tusinde af ”bomber” og raketter undervejs. Den sidste
kunstner var en japaner, der er meget kommercielt orienteret. Det første
indtryk var lidt, hold da op nogle pang farver og mærkelige skabninger,
men så kom der lige lidt at kigge på – en meget storbarmet servitrice
med minimalistisk beklædning samt en lettere påklædt dame og resten af
hans værker blev nøje studeret uden dog at finde flere udgaver af
damerne. Efter ikke mindre end 4 timer inden for gik turen igen ud i den
friske luft, en kop kaffe med tapas og en sidste gangs beundring af
bygningsværket udelukkende udført i sten, glas og titanium. Hjemturen
blev planlagt ude langs kysten, hvor vi måtte stoppe flere steder for at
beundre den dramatiske Biscay kyst. Rita tog lige en tur ned (og op) af
ikke mindre end 301 trappetrin for at stikke hænderne i vandet. Jeg nøjedes
med at beundre hendes dåd og kunne alligevel klare at blive både
forpustet og varm på vej tilbage til cyklerne. Der var mange imponerede
udsigter over den af søfarende berygtede bugt på vej ”hjem”. GPS-en
gav os endnu en gang en oplevelse ud over de sædvanlige. Ud til højre og
ind på en meget stejl (meget-meget) og meget smal vej, som Rita godt nok
mente ikke var velegnet til MC-ere, men ikke bred nok til at vende på og
den var jo ”kun” cirka 4 km. lang. Heldigvis var ”genvejen” med
flotte udsigter og ikke alt for meget grus, så det tog ikke lang tid før
vi igen var tilbage på normal vej med noget hurtigere kurver og sving.
Vel hjemme ved hotellet (ikke værd at nævne) fik vi to kolde og et par
tapas inden vi kravlede op af trapperne efter endnu en god dag. Nu venter
vi bare på, at klokken bliver over 2000, så vi kan få noget at spise og
blive klar til en ny dag på vej nord og øst på.
|
|
|
Kæmpe
skulpturdækket med Stedmor blomster, lige foran indgangen til
Guggenheim. |
Desværre
måtte man ikke fotografere inden for, men de fantastiske former
uden for er da også spændende. |
4 timer på
museum kan gøre selv de mest entusiastiske lidt trætte. |
|
|
|
Biscayen i al
sin vælde. Kig godt efter en lille sort plet langt nede på
trappen. Det er Rita på vej ned for at mærke havet - 301
trappetrin op. |
Udsigt over
bugten med tåge i det fjerne. |
Indsejlingerne
til de små havne er godt beskyttede af høje bolværker og
bølgebrydere. |
|
|
|
Inden for
bølgebryderne ligger bådene. |
Det er ikke
alle veje, der er lige vedligeholdte. Eller måske var det bare en
gedesti? |
Gad vide om
motorcyklister er lige så uvelkomne? |
13/5
Spændende at vågne op – og kigge ud af vinduet – for hvordan er
vejret nu lige i dag – når man IKKE kan se vejrudsigten som vanligt?
Heldigvis med pletvise skyer og blå himmel – så vi var vældig fortrøstningsfulde
da vi efter det sædvanlige lidt ”magre” morgenmåltid på baren –
sad parat på MC’erne og skulle tage hul på dagens etape. Vi kom ret
hurtigt ud til kysten – og som René ganske rigtig siger, så ER det
altid imponerende at køre med et stort hav lige på den ene side. Op og
ned gik det i store – og meget mindre sving. Ruten er også vellidt af
cykelfolket, kunne vi se, idet der var rigtig mange ude for at prøve kræfter
med stigningerne – op til 9%,– Og så nåede vi til Donastia San
Sebastian – tæt ved den spansk-franske grænse. Det er byen, som tiltrækker
folk med penge og især tiden til at forbruge – det ses tydeligt på
forretninger og byens huse, at der er velstand blandt folk der. Byen
rummer også en helt skøn strand, hvor man i læ af Biscayens brølende bølger
kan nyde solen og en dukkert fra en alenlang sandstrand. I dag var der –
trods bare 17-19 grader badegæster på stranden, som slikkede sol – og
også nogen, der dyrkede deres indre ro og balance med Tai Chi.
Efter en lille frokost ”sammen” med de rige gik turen videre til
Frankrig – hvor vi dog lige havde fornøjelsen af at køre på en af de
veje, som snart bliver historie for altid. Mellem Irun og Pamplona kørte
vi delvis på ny og gammel vejafsnit – men næste år vil der bare være
en stor trafikåre gennem det smukke landskab, hvor vi – trods
vejkonstruktionerne – nød naturens mange smukke sving igennem grønne
skove og frem og tilbage over floden Barbuz??? . Mit hoved havde det svært
med hjelmen i dag –og det krævede mere end en kop kaffe undervejs for
at få rettet på håret under den – men så faldt der også lige en
abrikostærte af ved et af stederne – uhmmm! Efter ca 190 km kørte vi
atter ind i Frankrig og nød faktisk at være tilbage med lidt mere hygge
i landskabet – det er synligt at være kommet til Frankrig igen – ses
i byggestil og orden omkring byerne og i det hele taget. Vi var enige om
at kom det rette hotel – så var det tid at slå lejr for natten – og
pludselig lå det der midt i ”ingenting” – i Saint Esteben – en
lillebitte by men meget hyggeligt hotel med morlille, der taler meget
fransk og er rigtig sød. www.hotel-fronton.com.
Vi har lige afgivet bestilling til aftensmaden - ½-pension med lokale
retter – vældig spændende hvad det er for lækkerier i aften. Dr.
Nielsen indtaget – armbøjninger klaret for dagen (15 stk) og nu er det
tid til et kapitel i ”Undtagelsen” af Chr. Jungersen.
Bare lige en sen tilføjelse: Der er ingen grund til at vælge stedet her
for sine kulinariske egenskaber – det simpleste franske måltid, vi har
fået på denne ferie. (men venligheden er der stadig)
|
Frokosten
blev nydt i San sebastian inden vi igen kørte ind i Frankrig. |
Dejligt
værelse med skøn udsigt lige inden himlen åbnede sig. |
Turen langs
kysten bød på små veje og mange sving samt fantastiske udsigter. |
|
|
14/5
Nu har det regnet i 24 timer, så mon vi ikke har fået vores andel på
denne ferie?
En dag med mange udfordringer er næsten afsluttet efter et solidt måltid
på hotel La Poste i Les Eaux Bonnes. Stedet blev valgt af nød og intet
andet. Men når det er sagt, så er det et sjovt sted med de mest skæve
gulve, vægge og trapper, jeg nogensinde har oplevet. Et mere passende
navn ville være ”Det skæve hus”, så Garry (ham der designede
Guggenheim Bilbao) har vist været her forbi for at lære at lave en
bygning, hvor intet er lige eller i vatter.
Dagen startede med planlægning af alternativ rute, hvis det skulle vise
sig tåbeligt at skulle over Pyrenæerne i det vejrlig, dagen startede med
– Regn og mere regn. Ruten blev lagt efter guidebogen efter Route
Pyrenee, vej D918, med endelig beslutning om bjergkørsel i Arlette. 0930
startede vi off piste, som Rita udtrykte det. Meget små regnvåde veje,
der snoede sig op og ned i landskabet med højdeforskelle på 550-600
meter i hurtig rækkefølge. Som om det ikke var nok, at vejene var små
og regnen stod ned, så var der rigtig meget grus alle steder, hvor vandet
løb over eller langs vejen. Selv de lokale kørte faktisk i et tempo, der
gjorde overhaling nødvendigt. Vel fremme i Arlette beslutte vi, at det
trods alt ikke regnede mere end at vi ville køre længere op i bjergene
og syd på mod Spanien. Det viste sig at være en god beslutning for des længere
vi kom op og ind i Pyrenæerne, des bedre blev vejret. Passet blev nået
og turen ned i Spanien bød på både tørre veje og solglimt. Dejlig
efter kun 4 grader og regn på toppen. Hurtigt blev humøret så højt, at
alle planer om overnatning i Spaniens varme (16 grader) blev opgivet og
kursen igen sat mod nord Det kolde nord skulle det vise sig. Hu-hej fuld
fart op over stenene igen på god tør vej og lidt mere sol. Vel over
toppen gik det så ned ad, ikke kun meter mæssigt, men også vejr- og
vejforholdsmæssigt. Regnen startede igen, men humøret var højt og da
der kl. 1600 kun manglede 55 km. til det planmæssige mål, besluttede vi
at fortsætte trods forholdene. Rita’s bemærkning om, at der da vist
var mange ”krymler” på vejen, hvis det skulle tage en hel time som
GPS-en angav, viste sig at holde mere end stik, desværre. Endnu en gang
gik det op ad, denne gang mod Col d’Aubisque med pas i 1709 meter. Opkørslen
var ikke specielt spændende, eller måske rettere meget spændende. Ikke
nok med en silende regn, men vi røg ret tidligt ind i skyerne og vejen
var afgjort af off piste kvalitet. Vi nåede toppen bidende vind, regn og
rigtig dårlig sigt samt 2,5 grader, nu manglede vi kun 40 minutter til målet.
STOOOP der er f….. en bom tværs over vejen og lige bag den SNE. Hvorfor
h…… har der ikke været et eneste skilt eller venlig sjæl (vi er kørt
forbi et par biler på vej op) der har gjort opmærksom på, at vejen er
lukket. NU er det absolut ikke sjovt længere. Ingen af os har nydt
opturen og nu skal vi så ned igen igennem regn, rigtig dårlig sigt, dårlig
vej og denne gang med bjerget på venstre side og afgrunden på højre.
Godt vi ikke kunne se, hvor langt man kunne falde, hvis man kom for langt
ud. Der var ikke en gang et rækværk til at advare om, at man var kommet
for langt ud. Første by på vej ned, var som uddød. En stor skiresort,
hvor alt var slukket og lukket. Stor var glæde da vi nåede ned i 700
meter og La Poste havde et skilt med ”Ouvert” i vinduet. Morgendagens
turplan er nu lagt og denne gang absolut ikke over Col d’Aubisque.
|
|
|
Dagen bød
på meget regn og våde veje, hvor jord og grus var skyllet hen over
vejene. |
Skal - skal
ikke? Vi tog chancen og kørte ind i bjergene over passet og
oplevede tørvejr og sol i Spanien. |
Tilbage mod
Frankrig, gad vide om det nu var det smarteste? |
|
Stort
værelse i det skæve hotel La Poste, der havde oplevet sin
storhedstid. Vi sov med hovedet op og fødderne ned. |
Hvis benene
er for korte må man jo forlænge dem, så skabet ikke vælter. det
værste var nu når gelænderet på trappen var 15 cm. lavere fordi
gulvet var rettet delvist op. |
Heldigvis var
der lidt ophold i regnen ind imellem, så naturen kunne nydes. |
|
|
15/5
Oh – hvilken morgenstund!! Ikke just med guld i mund – men derimod med
mere regn, som vi også afsluttede aftenen med i går. Men – hvad
betyder en smule vand for garvede MC’ister – så vi iklædte os rette
tøj og 0920 rullede vi ud fra det ”Skæve Hotel”
Vi skulle tilbage – ingen tvivl om det med erindringen om den forfærdelige
tur op og ned til det lukkede pas. Retningen var mod Lourdes – den berømte
by, som viste sig at have det mest tæt besatte hotelliv, som René til
dato har oplevet på sin GPS. Ingen af os havde egentlig lige tænkt på
at det var sådan en berømt by med hellige vidundere, som følge af Notre
Dame og hendes helbredende egenskaber. Der er dog ikke siden 1978 sket
nogen mirakler i byen – men minderne lever stadig, kan man se på byens
tiltrækning af turister. Videre gik det – og ikke langt efter Lourdes
skete så det, som vi har ventet på i over et døgn: Vi så SOLEN. Yes
for en skøn ting, når nu vi var på vej til et af de naturmæssige højdepunkter.
Ved middagstid tjekkede vi ind i byen Gavarnie på hotel du Taillon (www.hotelletaillon.com)
– som er udgangspunkt for flere vandreture. Vi havde læst om dalens
fortræffeligheder i ”Turen går til Sydfrankrig” og vidste derfor at
det var en afstikker værd. Afstikker – på den vis, at det er en
”blind”vej og vi skal samme vej ud af dalen i morgen for at komme
videre. René har dog skumlet en hel del i løbet af dagen over at Col
Tourmalet er LUKKET – og vi derfor bliver nødt til at returnere helt
til Lourdes for at komme videre østover – ærgerligt men sådan er
livet i bjergene på denne årstid!
Vi fik lige en frokost på hotellet for at have energi til den kommende
vandretur op for at se det, som er seværdigt. Vi synes nu at det hele var
værd at se på – og fra vores værelse har vi fuld udsigt til bjerge
med sne – grønne marker – vandfald og meget mere. Men vandfaldet fra
de ca. 3000 m høje bjerge ER det, som man skal op ad bjergstierne for at
få rigtigt i øjesyn. Så med energi fyldt på tanken og gode ben
vandrede vi 1330 ud mod udsigterne i højden. Det er en fantastisk
oplevelse at have de mægtige bjerge – solbeskinnede med sne på toppen
som kulisse – og samtidig med have en fossende vandløb og nyudsprungne
træer flot flankeret af grantræer i en mørkere grøn farve langs ruten.
Derudover så jeg også anemoner – både hvide OG blå – og juleroser
i fri dressur langs ruten – jo, der er sandelig nok at holde øje med!!
René kæmpede bravt og efter ca. 40 minutter nåede vi toppen, hvorfra vi
havde et smukt udsyn til de vandfald, som bliver skabt af forårets komme.
Jo – der var valuta for alle pengene og efter at have beundret det i et
godt stykke tid vandrede vi igen ned ad stien – nu med solen i ryggen og
udsynet til andre bjerge. Belønningen kom ved foden af ruten - øl og
kaffe med pandekager!! En dejlig oplevelse som vi her fra vores kammer kan
genopleve bare på udsynet.
Jeg skylder for resten René en stor øl – idet jeg påstod, at vi IKKE
kunne se billederne fra kameraet på PC. Men – hvem kunne vide, at en
driverenhed var afinstalleret og derfor ikke var tilgængelig. Nå – men
jeg skal NOK give den øl René.
|
Udsigten fra
værelset ved ankomst. |
Turen ind i
dalen blev angivet til at ville vare 60 minutter, men med medvind
burde det kunne klares hurtigere. |
Vejen ind mod
Cirque Garvarnie er flot og god. |
|
|
Py-ha hvor
blev den medvind af? |
|
|
|
Hva' så du,
skal vi se at komme videre? |
Så er det
lige før målet er nået. Har du tid og lyst kan man faktisk
overnatte på hotellet helt inde i dalen, men det kræver en gåtur. |
|
|
|
Nok det
flotteste syn vi har oplevet i nogen bjerge. En hestesko formet dal
omgivet af +3000 meter bjerge. |
Nå - det var
da ikke så slemt?
Skal man videre her fra foregår det med vandresko og snesko. |
Det siger
du...
Men vi klarede turen på 40 minutter. |
Et blik
tilbage mod, hvor vi kom fra. Den lille grå bygning er hotellet ved
indgangen til Cirque Gavarnie. |
|
Efterhånden
som dagen skred frem blev himlen mere og mere blå. |
|
På vej
tilbage skal man huske at vende sig om en gang imellem for at nyde
det flotte syn. |
|
|
|
|
Tilbage på
værelset og den sidste sky er forsvundet. |
Vi drømmer
ikke længere, men oplevder den flotteste solnedgang inden
aftensmaden indtages. |
|
16/5
En hel dag med høj blå himmel og sol. Efter som Tourmalet var lukket måtte
vi tilbage til Lourdes inden vejen igen gik øst over. Det var helt
befriende at kunne se de smukke hvide toppe på bjergene og undervejs fik
vi da kørt over et par ”Col’s”, hvor udsigten rigtig blev nydt.
Vejene var tørre og rimeligt store, så der blev igen slidt lidt på dæksiderne.
Sædvanen tro undgik vi dog ikke de små veje med grus og dårlig belægning.
Rita var overbevist om, at det var en cykelsti, men efter at have mødt to
biler blev hun overbevist om, at det var en vej. Trods de flotte udsigter,
vil jeg dog ikke anbefale D37, den er simpelthen for lille til at det er
sjovt at køre på den. Helt galt gik det, da vejen på et stykke var spærret,
så vi måtte ud på en alternativ vej. Eller rettere at kalde det for en
vej er overdrevet, det var nærmere et hjulspor. Ikke kun dårlig belægning,
men stor stigning og helt ekstremt snævre serpentiner sving. Vi kom dog
op og nu var der ingen af os, der ikke havde sved på panden. Efter godt
20 km med en gennemsnitsfart på 20-25 var vi begge møre og trætte af
”cykelstien”, så da vi kørte ind i Seix, nedlagde Rita simpelthen
veto mod videre kørsel. Heldigvis var der et lille hotel på bytorvet.
Efter 10 minutters venten åbnede det og jeg blev sendt ind for at se om
der var plads, mens Rita flød ud på en bænk i solen. Der var plads og
vi fik anvist det mest charmerende værelse med udsigt over torvet for kun
43 Euro. Det viste sig, at værtsparret var dansk/hollandsk og meget gæstfri.
Maskinerne blev parkeret inde i deres gård og efter Dr. Nielsen fik vi os
en hyggelig snak med værten Eigil fra Esbjerg om hotellets tilbliven og
om mange andre steder. Han havde forladt Danmark 40 år tidligere og
arbejdet rundt omkring i verden.. De har næsten fået restaureret hele
hotellet, som er holdt i gammel stil med skæve døre, vinduer og gulve,
men af en helt anden standard end ”Det skæve hotel”.
Konklusionen efter dagen er, at skal man se Pyrenæerne fra de store
col’s, så skal man ikke køre før i juni måned, men så tidligt som
muligt, for at undgå det helt store turist rykind.
|
Der var ingen
vej uden om - eller rettere, vi måtte uden om Col du Tourmalet.
Skiområdet der oppe var lukket 2 uger tidligere, så vejen var ikke
ryddet. |
Dalene i
området er også flotte, så efter en lille omvej var vi på vej op
igen. |
Vi vågnede
tidligt, da der var lovet morgenmad 0700 og vi havde en lang dag
foran os. |
|
|
|
|
|
Udsigten over
mod Tourmalet nydes. |
Når solen
skinner må det være dejligt at være ko. |
Et lille smut
ind i Spanien, men først frokost i det grønne. |
|
|
|
De sidste 20
km. af dagens etape var gedesti eller rettere sagt ensporet gruset
asfaltvej. Anstrengende. |
Landskabet
var nemmeste at nyde, når man holdt stille. |
|
17/5
Vores ophold i Seix hos Elsa og Erling på Hotel Salate ( Auberge du Haut
Salat, Place de l’Allee, 09140 Seix/ tel: 0561668803)– eller Auberge,
som det egentlig er – blev en skøn morgen. Den startede lidt sent i og
med at morgenmaden først blev anrettet til 8.30. Til gengæld havde jeg så
også tid til at betragte livet udenfor på torvet i byen. Søndag er
blomstermarkeds dag – og i den forbindelse var der et leben tidligt på
dagen. Små lastbiler strømmede til og der blev læsset kasser med alle
mulige dejlige blomster ud for at anrettes på bedst tænkelige måde –
for afsætningens skyld. Der var også tid til at få kaffe og ryge lidt
cigaretter mellem udstillerne – og inden længe kom også de første
kunder til for at udvælge sig de bedste blomster til haven derhjemme. Det
var lidt forfærdeligt, at jeg slet ikke kunne få plads til noget i
sidetasken – så af den årsag holdt jeg mig på afstand og nøjedes med
at indsnuse duftene fra blomsterkasserne fra min 3. sals værelses udsigt.
Morgenmåltidet i sig selv var en stor oplevelse – med hjemmebagt brød
over hele linjen. Første gang, vi fik andet end hvidt brød overhovedet
siden vi forlod Sverige. Efter af have spist og fået lidt beretninger fra
Erling om arbejdet med restaureringen af hotellet, trillede vi mod Cap
d’Agde lidt før 930. Solen skinnede og vi kunne se frem til en dag med
tørre veje – jubii. Dagen bød på mange forskellige oplevelser – både
i højden og i de lavere luftlag. En af jokerne på dagens rute var
rigtignok – OM alle passene, vi skulle over – nu også var ÅBNE: Det
viste sig hen ad vejen, at lykken tilsmilede os – og hvor vi end kørte
– så var der åbent – hvilket højnede stemningen – forståeligt
nok. Det var meget pittoreske områder vi kørte gennem – og vejene
snoede sig livligt rundt og frem og tilbage i en uendelighed. Dagen bød på
de fleste biler indtil videre – og også motorcyklerne var kommet ud på
tur – måske på grund af søndagsvejret?
Vi mødte også adskillige cyklister, der prøvede kræfter med de
mange stigninger, i området. Der var venligst skrevet før opstigningerne
hvor mange meter det steg – hvor lang ruten var fra ende til anden –
og for hver km var der også skrevet, hvilken stigningsgrad der var på næste
km. Vi kunne også på vej påskrifterne se, at der helt sikkert har været
etaper af både Tour’en - og
Vueltaen forbi disse snirklede veje.
Frokosten blev indtaget i en lillebitte by godt nede af bjergene igen –
og da hotellet holdt lukket var det bageren, der forsynede os med baguette
– terrine de Canard – og vand. Således kunne vi køre videre – og
tempoet i dag har været helt i top – mener René – der måske for første
gang har følt at han skulle til at lægge sig i selen for ikke at bliver
overhalet. Men – jeg har nu ingen intentioner i den retning.
I og med at tempoet var så godt - så nåede vi til målet for dagens
etape lidt i 17 – og kunne indlogere os i lejligheden – og fandt også
ud af at få parkeret MC’erne på en lidt mere diskret plads end først
anvist. ( man kan spekulere over, hvem, der gider køre rundt på sådan
nogle skidtbunker – som de ligner for tiden) – men man skal aldrig
vide sig for sikker her.
Nu er turen kommet til indkøb og et kig på, hvad der rører sig i området.
Dejlig lejlighed, vi er kommet i - nydelig inventar og også OK udsigt til
Middelhavet.
Dagen
startede med dejlige dufte fra blomster, kaffe og hjemmebag. |
De stolte
ejere Elsa og Erling i Auberge du Haut Salat. |
|
|
|
Erling
beundrer deres 150 år gamle Blåregn. De nypudsede vægge viser,
hvor toiletterne før var "ophængt". |
|
|
|
Dagens
første gode nyhed - Åbent pas. |
Det blev
dagen med de bedste bjergudsigter og flest pas. |
Toppen i lige
godt 2000 meter. |
|
|
|
Der var ikke
meget plads på vejen til en pølsevogn. |
Nedturen bød
på lidt udfordring. Ikke kun smal vej men meget skarpe og stejle serpentinersving. |
Sneen lå
tæt på vejen mange steder. |
|
|
Skal vi ikke
blive her oppe over skyerne? |
Hvor skønt
endelig en to-sporet vej med tør god belægning. |
Selv i 1500
meters højde var der stadig en del sne. |
|
|
|
|
Rigtig mange
steder retter man desværre de gamle veje ud og fører dem lige
igennem landskabet og uden om de små byer. |
Bjergene
bliver til bakker. |
For til sidst
at flade ud og blive vinmarker på vej ud mod Middelhavet. |
|
|
|
Havet er
nået og vi fik 3 dagen med høj sol og røde maver. |
Myresikker
opbevaring af brødet. |
Så er der
dækket op til aftensmad på vej hjem mod Sverige. |
Top af siden
|