16. til 24 august René
20. til 22. sammen med Flemming og Peter B
Afsnit:
1. Hele turen i tekst
2. Links
3. Garmin log og spor
4. Statistik for turen
5. Pas passeret på turen
6. Videoer fra turen
7. Billeder fra turen
Søndag 22. august 2010
Sidder ved bredden af lille sø lige før Lago Magiore og ser tilbage på
en skøn uge med masser af sving og pragtfulde udsigter.
Turen startede mandag den 16. august med afgang fra jobbet og overnatning
lige syd for Lübeck. Vejen syd på lå klar tirsdag morgen og ruten var
lagt øst over for at undgå regnvejr ned igennem Tyskland. Det blev en
lang dag med varieret vejbelægning og vejrforhold. Det hele startede fint
med tørre og gode veje, men des længere syd på jeg kom, des dårlige
veje og vejr. Heldigvis fik jeg tanket ved indkørslen til Tjekkiet, så
uden lokal mønt på lommen gik det syd på for fuld fart. Gode veje, der
trods regnen var OK at køre på. Godt 260 km. blev det til uden stop, før
Østrig blev nået og der kunne tankes cola på en tom mave. Donau og Linz
blev nået ved 20-tiden, hvor der helt ærligt ikke var mere energi
tilbage. Til gengæld var den ”flade” etape nu overstået og alperne
inden for rækkevidde.
Ons- og torsdag var ren lykke med tørre veje og næsten skyfri himmel.
Dolomitterne blev krydset, krydret med diverse pas og små snoede veje.
Onsdag nat blev tilbragt på toppen af Passo Brochon, hvor der ligger et
hyggeligt hotel, med meget overkommelige priser. Desværre blev pas og
forsikringspapirer glemt i receptionen ved afrejsen næste morgen. Det
bliver spændende at se, om de kommer hjem med posten (det gjorde de). Torsdag morgen
viste vejret sig fra sin bedste side og kursen blev sat mod Stelvio, med mål
i Lugano, hvor Flemming og Peter skulle ”samle” mig op fredag
formiddag. Stelvio var en helt speciel oplevelse, med et helt vildt antal
”tornati”, hvor en del af dem var meget stejle og tæt på hinanden. På
toppen af Stelvio i godt 2700 meter, er det et helt cirkus med pølseboder
og små butikker med alskens ting og sager ingen har brug for. Turen ned
igennem Livigno er mere afslappende og efter en lang dag blev Lugano nået.
Endnu en gang viste det sig, at ingen af de hoteller, jeg havde fundet i
TourenPlanner eksisterede. I stedet blev det til et 3-stjernet hotel, der
efter prisen burde have været 5-stjernet. 95 euro, special low price, var
mindst 50 euro for meget. Næste chok kom, da aftensmaden skulle betales
på en restaurant, der aldrig kommer i nærheden af en Michelin stjerne.
2 øl, hovedret og kaffe blev til 500,- kr. Det er bare urimelig dyrt at
bo og spise i Schweiz. Om aften blev der korresponderet lidt med F1 og jeg
besluttede at køre til Milano for at møde dem der, så vi ikke skulle
spilde mere tid end højst nødvendigt.
Fredag morgen gik turen så mod Milano og vejen Givanni Pascoli, der viste
sig at være en vej, som fandtes utallige steder, ikke kun i Milano området,
men hele Italien. ”Bakkerne” var forsinkede, så da jeg kom frem til første
Giovanni Pascoli og det helt sikkert ikke var der vi skulle mødes,
blev der gættet på en anden destination. Heller ikke her var det den
rigtige bydel, så endnu en ny destination blev fundet – heller ikke
her…
Nu var jeg træt af at køre rundt og rundt, så da Flemming endelig kom
frem til stedet, de skulle leje deres maskiner, fik jeg GPS koordinaterne.
Håndtaget blev vredet om og et kvarter senere fandt jeg gutterne i gang med
at pakke deres maskiner.
Færdigpakket gik turen nord og øst for fuld fart. Ikke mere tid
til afslapning og hygge, nu skulle der køres. Turen gik tilbage mod
Dolomitterne og Stelvio, som vi lige var oppe og besøge en gang mere.
Denne gang kun fra Livigno siden. På vej ud af Livigno røg vi pludselig
ind i en kø lige efter et sving. Det resulterede i en ret så hård
opbremsning. Så hård, at F1 lige måtte samle maskinen op igen. Han
glemte at slå støttebenet ud, inden den kom så langt ned, at den ikke længere
var til at holde. Lidt småskrammer på S4-eren blev resultatet, men
heldigvis ingen fysiske skrammer på 1-eren. Efter ufatteligt mange sving
og med godt fart i maskinerne, blev det besluttet at overnatte i Livigno.
Lettere sagt end gjort, alt var optaget. Først efter hjælp fra en flink
receptionist blev et lille hotel lidt uden for selve Livigno by fundet. Hotel La
Tea viste sig at være et rigtig hyggeligt hotel, med meget flotte værelser
og dejligt kolde øl. Maden var ikke noget at skrive om, men vi blev mætte
og hvem kan klage med udsigten til bjergene lige uden for vinduerne i godt
2100 meters højde?
Næste dag gik det mildest tal med fuld fart mod Schweiz og endnu flere
pas og sving. På et tidspunkt blev jeg lidt nervøs da der skulle
drejes og ”Bakkerne” manglede. Efter
at have ventet betydeligt længere end normalt ringede jeg til Flemming,
der ikke rigtig havde tid til at snakke. Han var i gang med en
”hyggelig” samtale med en schweizisk politimand. Han mente jeg skulle
komme tilbage og hilse på dem, meeeen det havde jeg nu ikke lige lyst
til. Efter et stykke tid og 300 franc fattigere kom de begge ned i
adstadigt tempo. Det viste sig, at de havde forbrudt sig mod loven ved at
krydse en enkelt fuldt optrukken linje, surt show. Nu blev tempoet sat
lidt ned og de fuldt optrukne streger ikke overskredet ret meget resten af
turen i Schweiz. Inden dagen var omme, fik vi lige en løftet pegefinger, da vi midt
i et sving kom forbi et sted, hvor (viste det sig senere) en tysk MC-kører
var røget ud over vejsiden og 10 meter ned i en skov.
Endnu en gang viste
det sig, at det skulle blive et problem, at finde en seng for natten.
Efter at have besøgt en del hoteller og var kommet til Meiningen, kørte vi op foran Park
hotel, byens dyreste hotel. Heller ikke her var der plads. En rundringning
til alle hoteller inden for 50 km. på GPS-en gav samme resultat. Nu var
gode råd dyre. F1 gik i gang med at charmere receptionisten i Park hotel og Peter og jeg blev kreative. Det lykkedes Peter at
blive henvist til et herberg i byen af en flink dame på en campingplads
og samtidig kom F1 ud og fortalte, at der var reserveret plads på selv
samme herberg. Det bedste der kan siges om den overnatning var, at der var
senge at sove i.
Søndag gik turen atter op i højden via utallige serpentinersving og
fantastiske udsigter. Der var lige tid til at stoppe et par steder, nyde
udsigten og tage lidt billeder. Ruten var lagt med afslutning i Milano for
F1 og Peter, mens jeg skulle til at vende snuden mod nord. Ved 13-tiden
stoppede vi i Varzo på vej ned fra bjergene og de sidste pas. På gensyn
frokosten blev indtaget i Trattoria Derna, med udsigt til de sidste
alpetoppe. Fantastisk mad og atmosfære, der helt sikkert er et gensyn værd.
Sagde hej og på gensyn til ”Bakkerne” ved 14-tiden, efter et
fantastisk måltid. Jeg kørte lidt videre af småveje, mens temperaturen
støt steg, efterhånden som højdemåleren viste mindre og mindre højde.
Da der stod 34 grader på termometret og hotel Due Palme dukkede op ved søbredden,
tog jeg en lynhurtig beslutning, stoppede og huskede at slå støttebenet, ud
inden jeg hoppede af maskinen og ind i hotellet kølige skygge.
Så var al strømmen på den medbragte PC-er opbrugt, så efterfølgende
er tilføjet ved hjemkomsten.
Resten af eftermiddagen blev brugt til at puste ud, slappe af og nyde
livet. Michelin skiltet på døren til hotellet viste sig at være garant
for rigtig god og dejlig mad. Da jeg 22.30 endelig fik adgang til
receptionens computer for at udskrive Autozug billetterne, som Rita havde
bestilt, var det på høje tide at trække lagenet op over hovedet og håbe
på lavere temperaturer til turen nord på.
Mandag morgen viste sig at være lige så lummervarm som søndag, så det
var bare med at komme op i højden igen. Inden bjergene og højderne blev
nået, nåede termometret lige at vise 35 grader. Heldigvis faldt
temperaturen efterhånden som de første pas dukkede op og på den
nordlige side af alperne var temperaturen ”kun” 26 grader. Lörrach
blev nået i god tid, så jeg indtog et solidt måltid og en liter kølig
dunkel bier, inden ombordkørslen kl. 1900. Nu var det så spændende,
hvor mange der skulle være i kupeen. Folk kom dumpene enkeltvis, så da vi nåede
5, var vi klar over, at der var fuld booket. En ældre fransk/svensk dame
var dog meget betænkelig ved at skulle sove sammen med os andre. Det til
trods for, at jeg var den eneste mindre godt duftende MC-kører. Inden længe
havde hun fundet en anden kupe, så vi blev 4. Snakken gik lystigt imellem
de 3 tyskere, der alle var bilfanatikere. Det var ikke meget jeg havde
at byde ind med, ud over at anbefale dem en tur til Löddeköpinge.
Efter en rimelig god nattesøvn blev Hamburg nået lettere forsinket og
det sidste stykke hjem over klaret i god stil ad småveje til færgen og
fuld fart resten af vejen hjem ad motorvejen.
Den absolut bedste og mest oplevelsesrige alpetur til dato, som ubetinget
tåler en gentagelse.
Links og et enkelt hint:
Hotel Pizzo degli Uccelli. OK hotel på toppen af Passo Brochon - www.hotelpizzodegliuccelli.it
Hotel La Tea. Dejligt hotel i Trepalle i Livigno. www.latea.it
Hotel Due Palme. Fint hotel perfekt beliggende ved søbred. www.hotelduepalme.it
Bar Trattoria Derna. Rigtig-rigtig god restaurant (lukket onsdage). Pizza
Agnesetta 4, 28868 Varzo. I.
Garmin
log - Spor
17. august -
Turen fra Lübeck til Mauthausen syd for Linz i Østrig. 988 km.
18. august - De
første 12 alpepas og der overnattes på Passo Brocon i Dolomitterne. 550
km.
19. august -
Endnu 7 pas der i blandt Stelvio bliver passeret på vej mod Lugano. 470
km.
20. august -
Besluttede at mødes med Flemming og Peter i Milano. 102 km.
20. august -
Fra Milano Due Route over 9 pas inden overnatning lige nord for byen
Livigno. 396 km.
21. august
- De næste 9 pas passeres nu primært i Schweiz med overnatning i
Meiningen. Den første del af ruten var sporet blevet slettet ved en fejl.
Genoprettet efter TourenPlanner ruten. Ca. 476 km.
22. august -
Turen tilbage mod Milano med endnu 5 pas inden vi skilles og jeg kører
nord på. 266 km.
23. august -
Ruten fra Sempione til Lörrach og Autozug via de sidste 5 pas. 469 km.
Top af siden
Statistik for turen:
4376 Km. eksl. turen med Autozug. Forbrug 18,2 km/l eller 5,5 l/100km. Max
fart 211. Gennemsnit 70. Total køretid 62:30. 47 pas passeret. Her af 8
styk 2 gange. Total 39 forskellige pas passeret.
Pas passeret
på turen:
Fremhævede sammen med brødrene Bak. Kronologisk rækkefølge. |
Land |
Navn på tysk |
Højde |
Længde |
% |
Åbent |
Østrig |
Pyhrnpass |
945 |
|
10 |
|
Østrig |
Sölkpass |
1788 |
48 |
12 |
Juni-oktober |
Østrig |
Katschberghöhe |
1641 |
32 |
21 |
Helår |
Østrig |
Iselsbergpass |
1208 |
15 |
10 |
|
Italien |
Passo Cimabanche |
1529 |
|
8 |
|
Italien |
Drei Zinnen Bergstrasse |
2400 |
7,5 |
20 |
Juni-september |
Italien |
Sant Angelo pass |
1756 |
6,5 |
11 |
Helår |
Italien |
Tre Crocipass |
1805 |
16 |
12 |
Helår |
Italien |
Vallespass |
2031 |
15 |
13 |
Helår |
Italien |
Rollepass |
1989 |
43 |
11 |
Helår |
Italien |
Passo di Góbbera |
988 |
7,1 |
12 |
Helår |
Italien |
Broconpass |
1615 |
37 |
12 |
Helår |
Italien |
Gampenpass |
1518 |
38 |
9 |
Helår |
Italien |
Solda |
1907 |
|
13 |
|
Italien |
Stelvio - Stilfserjoch |
2758 |
49 |
15 |
Juli-september |
Italien/Schweiz |
Umbrailpass |
2501 |
16 |
12 |
Juni-oktober |
Italien |
Foscagnopass - Passo dÈira |
2291 |
|
12 |
|
Østrig |
Formarinjoch |
1871 |
|
|
|
Italien/Schweiz |
Livignopass |
2315 |
18,5 |
12 |
Juni-november |
Italien |
Calmine San Pietro |
1254 |
|
10 |
|
Italien |
San Marco pass |
1985 |
39 |
13 |
Juni-oktober |
Italien |
Livignopass |
2315 |
18,5 |
12 |
Juni-november |
Østrig |
Formarinjoch |
1871 |
|
|
|
Østrig |
Foscagnopass - Passo dÈira |
2291 |
|
12 |
|
Italien |
Stelvio - Stilfserjoch |
2758 |
49 |
15 |
Juli-september |
Italien/Schweiz |
Umbrailpass |
2501 |
16 |
12 |
Juni-oktober |
Schweiz |
Ofenpass |
2149 |
35 |
14 |
Helår |
Italien/Schweiz |
Passo del Gallo |
1815 |
|
|
Tunnel |
Italien/Schweiz |
Passo del Gallo |
1815 |
|
|
Tunnel |
Schweiz |
Flüelapass |
2383 |
28 |
11 |
Juni-oktober |
Schweiz |
Albulapass |
2312 |
41 |
12 |
Juli-oktober |
Schweiz |
Malojapass |
1815 |
32 |
9 |
Helår |
Italien/Schweiz |
Splügenpass |
2113 |
38 |
10 |
Juni-november |
Schweiz |
San Bernardinopass |
2065 |
16 |
10 |
Maj-oktober |
Schweiz |
Lukmanier Pass |
1914 |
39 |
8 |
April-december |
Schweiz |
Oberalppass |
2044 |
32 |
10 |
Juni-oktober |
Schweiz |
Sustenpass |
2224 |
46 |
9 |
Juni-oktober |
Schweiz |
Grimselpass |
2165 |
37 |
10 |
Juni-oktober |
Schweiz |
Furkapass |
2431 |
28 |
11 |
Juni-oktober |
Schweiz |
St. Gotthardpass
(gamle vej) |
2108 |
47 |
10 |
Juni-oktober |
Schweiz |
Nufenenpass |
2478 |
36 |
13 |
Juni-oktober |
Italien/Schweiz |
Simplonpass |
2005 |
50 |
10 |
Helår |
Schweiz |
Nufenenpass |
2478 |
36 |
13 |
Juni-oktober |
Schweiz |
Grimselpass |
2165 |
37 |
10 |
Juni-oktober |
Schweiz |
Brünigpass |
1007 |
18 |
13 |
Helår |
Schweiz |
Schelten Pass |
1051 |
15 |
12 |
Helår |
Schweiz |
Passwang |
943 |
22 |
11 |
Helår |
Top af siden
Videoer fra Turen:
Alle
videoer fra flere ture
Albula
op fra nord.
Albula
ned mod sydøst. Fra toppen ned til byen La Punt-Chamues.
Livigno
pas fra Bernina. Vejen fra byen Bernina og op til Livigno via Livignon
pas.
Livigno
pas fra Livigno og mod syd. Nedkørsel fra Livigno.
Maloja
pas. Nedkørsel fra St. Moritz.
Nufenen
fra øst mod vest, Passo delle Novena. Rute fra Airolo mod vest.
Nufenen
ned mod vest. Vejen ender i byen Ulrichsen.
San
Bernardino fra nord mod syd.
Splügen
pas op fra syd. Videoen starter kort efter Chiavenna efter vi kom ned
fra Maloja pas.
Splügen
pas toppen. Opkørsel fra Chiavenna mod Schweiz.
Splügen
ned mod nord
Stelvio
ned via Umbrail. Fra toppen af Stelvio ned via Umbrail pas med grusvej
en del af vejen.
Stelvio
op fra Livigno.
Top af siden
|