Alpenmasters 2012

René
Alpenmasters kalder magasinet Motorrad deres årlige test af maskiner i alperne. Alpenmasters 2012 turen er sammensat af etaperne for 2010 og 11, samt kørsel til og fra Innsbruck. Vi ankommer med Autozug Innsbruck mandag morgen og kører retur efterfølgende mandag aften.
Med den tidsplan vil der blive tid til at stoppe på hver eneste top og nyde udsigten. Faktisk bliver det 8 timers "kiggetid", hvis vi stopper 10 minutter på hver top.
Bliver der tid, vil en lille afstikker til Alpernes højeste asfalterede vej, Ötztal Glacier Road 2830 meter, ved Sölden blive inkluderet. 
52 pas og höhenstrasse på 1504 km. tur/retur Innsbruck.
Gennemsnit afstand imellem hvert pas 28,9 km.
20 pas og strassen højere end 2000 meter.

Oveskrifter:

Dagbog med billeder

Turen som opringeligt planlagt

Turlog med logfiler

Turen som opringeligt planlagt:

start.jpg (337885 byte)   Alpenmaster_01_hojde.jpg (146503 byte) Start. Garmin GPS fil
komplet.jpg (601250 byte)   Alpenmaster-10_11_hojde.jpg (152136 byte) Alpenmasters. Garmin GPS fil
slut.jpg (481868 byte)   Alpenmaster_03_hojde.jpg (129494 byte) Slut. Garmin GPS fil
west.jpg (638174 byte) Vestlige sløjfe Alpenmasters
east.jpg (615322 byte) Østlige sløjfe Alpenmasters

Top af siden

Dagbog

120618
Efter en god nats søvn, kun afbrudt ved 3-tiden, da det ene høreværn var faldet ud og forsvundet, forløb natten roligt ind til 0500, hvor den ene af de 4 tyskeres mobiltelefon gav alarm. Ejermanden undskyldte mange gange, men skaden var sket…
Høreværnet blev fundet og morgentoilettet klaret, inden Deutche Bahn serverede deres sædvanlige morgenmad, mens det sidste stykke vej mod Innsbruck blev klaret. Punktligt 0636 ankom vi og inden ret længe kunne der køres fra borde.
Inden der var gået mange minutter, var der sving på sving og det fortsatte uden stop resten af dagen. AlpenMaster turen vil blive revurderet efter dagens etape, der helt sikkert var en oplevelse. Nogen gange mere en oplevelse end en fornøjelse. Med godt 27 km. imellem passene siger det sig selv, der var sving, masser af sving. Vejret var fantastisk og vejene var tørre, så ingen klage. De første par timer føltes det som om baghjulet havde svært ved at finde greb i asfalten. Lufttrykket blev checket og det fik lige 0,2 Bar mere. Om det var trykket eller renere veje resten af dagen vides ikke, men der var færre ”nervøse” bevægelser bag fra. Fordækket havde så god vedhæftning, at baghjulet ind imellem havde svært ved at få greb under indbremsningerne, så den blev lidt løs i bagdelen, men uden at ABS-en slog til, selv om det vist var tæt på en enkelt gang. Faktisk stod dækkene så godt fast, at jeg undgik overhalinger og kunne hænge på både en R1000S samt en Ducati Multistrada på Italienske plader. Ja-ja FB og FF jeg ved godt, at I kunne ha’ gjort det bedre, men det var ret morsomt, at se gentagne kig i spejlene for at se om den pokkers pølsevogn blev ved med at spærre udsynet bag ud. Indrømmet – Pølsevognen fik noget at leve af og bremseskiverne blev lidt mørkere.
I løbet af dagen steg temperaturen og toppede på 35 grader nede i den ene dal. Det nye læder viste sig, at være uovertruffen. Godt nok blev det varmt, men absolut udholdeligt selv inden i byerne, hvor farten gik ned.
Dagens sidste pas, Foppapass, blev noget af en udfordring. Aldrig tidligere har jeg kørt på så små og så snoede veje før. Ikke nok med at vejen næsten ikke var bred nok til at to ”pølsevogne” kunne passere hinanden, men hårnålesvingene var så skarpe og kom så tæt efter hinanden, at den nye kobling godt nok kom på arbejde. På et tidspunkt gik belægningen over i cement. Eller rettere forvitret cement, for der efter at blive grus et stykke. Havde det været tidligere på opstigningen var der blevet vendt om, men med længere ned end op, var der kun en vej – op. Heldigvis mødte jeg ikke en eneste modkørende og kun en enkelt traktor, der fyldte godt og vel hele vejen. Heldigvis var chaufføren flink at holde ind til siden, inden koblingen kom til at ryge alt for meget.
Lige efter passet dukkede Albergo Passo Mortirolo op og de blev kastet anker. Dejlig lille sted, der absolut kan anbefales. Det tog ikke mange minutter, at få en Dr. Nielsen og læderet af, så der kunne nydes en stor kold øl med udsigt over bjergene. 25 Euro for et enkeltværelse og dyreste ret på menuen 9,50. God gedigen bondemad serveret i voksne portioner. Samlet pris alt inkluderet 50 Euro.

Pas den 18. Juni:
Kühtaisattel 2017
Silzer Sattel 1685
Piller Höhe 1558
Norbert Höhe 1461
Rechen 1508
Solda 1907
Stelvio 2758
Umbrail 2501
Ofen 2149
Gallo 1815
Foscagno 2291
Livigno 2315
Bernina 2330
Aprica 1175
Foppa / Mortirolo 1852

p6180195.jpg (570560 byte) p6180199.jpg (1119175 byte) p6180200.jpg (1147070 byte)
p6180203.jpg (940212 byte) p6180205.jpg (1312525 byte) p6180209.jpg (1038995 byte)
p6180211.jpg (745644 byte) p6180213.jpg (1047522 byte) p6180215.jpg (845993 byte)
p6180217.jpg (939679 byte) p6180221.jpg (933081 byte) p6180222.jpg (1113067 byte)
p6180223.jpg (1142611 byte) p6180225.jpg (1067044 byte) p6180226.jpg (956270 byte)
p6180228.jpg (968202 byte) p6180229.jpg (1252210 byte) p6180230.jpg (1145456 byte)
p6180231.jpg (1009461 byte) p6180232.jpg (1228338 byte)

120619
Morgenmaden blev serveret uden for kl. 0700, hvor den blev nydt i strålende solskin. Trods sprogvanskeligheder, mit italienske er mildest begrænset til at bestille øl og værelse, blev der serveret et efter italienske forhold godt morgenmåltid. Med fyldt mave gik turen videre ned af de små snoede veje. En start i godt 1800 meters højde er næsten garanti for hårnåle med det samme. Det er helt OK, men så må der gerne være plads til mere end en pølsevogn i svingene og helst lidt afskærmning på siden af vejen. Heldigvis var det dagens oplevelse med små snoede veje og dårlig belægning. Inden længe gik det i fuld fart op over Gávia. Helt fantastisk jeg så jeg ikke et eneste køretøj på hele overkørslen af Gávia selv om den er rigtig lang, for man skal helt op i 2618 meter, inden det går ned af igen. Et fantastisk flot pas, men py-ha med meget smalle veje uden nogen form for afskærmning. Heldigivis havde Giro Italia været forbi, så der var ny belægning næsten hele vejen. En stor oplevelse, men ikke for førstegangs alpefræsere, medmindre de er opsat på eventyr ud over det sædvanlige.
En anden stor og flot oplevelse var turen op over Marteltall og videre op, til vejen gik over i grus. Her vendte jeg om.. En flot og dejlig tur i op til godt 2200 meters højde. Vejen ender blindt, men der er absolut værd at smutte op af. Samtidig giver den et godt afbræk i ”transportvejen” mod Dolomitterne. Turen igennem dalen forbi Merano bød på dagens varmerekord, der ”kun” blev på 34,5 grader.
Efter formiddagens små, snævre og meget snoede veje med utallige hårnåle var det en fornøjelse, at komme over mindre høje pas med ”rigtige” svingveje og hårnåle store nok til, at der kunne køres igennem med lidt fart, uden at ”file” på koblingen. Desværre var der ingen der ville lege i dag, men pølsevognen havde det nu så godt, at den viftede med halen ind i hårnålene ind til flere gange.
Dagens dårlige oplevelse var en ulykke med 2 cyklister, der var væltede i et sving. Det så rigtig grimt ud og den ene havde tilsyneladende været i karambolage med en stor lastvogn. Der var masser af mennesker tilstede, så jeg valgte, at smutte forbi stille og roligt, mens tankerne gik til Rita, der snart skal suse ned af de stejle franske alpeveje.
Trods ulykke en fantastisk dag med mange skønne veje og udsigter. Blå himmel og masser af sol med lidt dryp lige inden Alberg Aurora hos Terry og Ugo.
Jeg kommer aldrig til at indrømme Garmin ikke er verdens bedste GPS, men damn hvor er logningen af ens kørsel dog ringe. Kun 65 km. af dagens 405 km. tur blev logget. Det er bare ikke godt nok. Heldigvis fulgte jeg næsten slavisk den planlagte rute, så tilretningen af AlpenMaster turen er mulig.

Pas den 19. juni
Gáviapass 2618
Umbrail 2502
Taufer 1259
Marteltal 2088
Gampen 1518
Mendel 1363
San Lugano 1412
Lavaze Joch 1807
Passo de Lavazé 1805
Niger 1690
Rosengartenstrasse 1774
Karer 1745

p6190233.jpg (1076918 byte) p6190235.jpg (1027227 byte) p6190244.jpg (1063073 byte)
p6190246.jpg (918205 byte) p6190250.jpg (1079340 byte) p6190256.jpg (1251503 byte)
p6190257.jpg (950576 byte) p6190259.jpg (870799 byte) p6190260.jpg (961671 byte)
p6190261.jpg (985561 byte) p6190266.jpg (866473 byte) p6190267.jpg (1037795 byte)
p6190270.jpg (1167049 byte) p6190271.jpg (1064345 byte) p6190275.jpg (1161900 byte)
p6190276.jpg (640647 byte) p6190278.jpg (796927 byte)

120620
Efter Auroras fortrinlige morgenmåltid gik det direkte ud på Sella Ronda. Blå himmel, tørre veje og ingen trafik, så er livet herligt. Det var en fantastisk oplevelse at komme op til Sellajoch og se der var flere geder end mennesker. Faktisk kun 4 geder og ingen mennesker...
Rondaen er ubetinget en af mine top favoritter. Her viser Dolomitterne sig fra sin mest barske og smukke side. For første gang tog jeg tid til at nyde alle de fantastiske udsigter og tog en hel del billeder. Turen rundt tog godt 1½ time, hvor der ikke var meget anden trafik på vejen. De sidste par sving inden Canezai begyndte der at komme cyklister, motorcyklister og biler på vejen. Det kan absolut anbefales at tage runden, så den er afsluttet senest 0930.
Så gik det eller videre øst over på fantastiske veje med masser af sving. Det blev til helt ufatteligt mange hårnåle, inden den oprindelige Alpenmaster tur var gennemført. Ikke al belægning var lige god, men det var helt tydeligt, at Giroen havde været igennem området i år. Rigtig meget ny asfalt og generelt gode veje.
Nu gik turen øst over mod Gross Glockner. Ren transportvej, men faktisk en behagelig afslappende etape efter de første timers sving på sving.
Da jeg nærmere mig vejen mod nord og Gross Glockner området trak der sorte skyer op og lige efter Heiligenblut stod det ned i stænger. Heldigvis nåede jeg at få regntøjet på inden det blev helt slemt. Turen op til Hochtor foregik i pjask øs regnvejr og torden. Imponerende lyn og regnvejr på vej op mod toppen. Ved Hochtor stilende det af og de sidste kilometer op mod Edelweiss Spitze var vejen tør. Desværre var alt booket på Edelweiss, men de var flinke at ringe til et andet herberg lige neden for Edelweiss og reservere plads. Næste gang skal der reserveres plads i tide på Edelweiss. Det bedste der kan siges om Fuscher Lacke, er at deres øl er kold og udsigten fantastisk. Maden blev fisket op af ønskebrønden (frituren) og værten er en sur fætter. Måske var det fordi han kun tog 40,- euro for et værelse med bad og toilet på gangen.
Jeg har indset, at det var en fejl, at jeg kørte igennem Sølden uden at komme op på Europas højeste vej med belægning, så nu er morgendagens tur lagt tilbage mod Sølden og Ötzlar Glacier Road.
Endnu en gang gik der koks i logningen på Garminen, så det blev kun eftermiddagens spor, de blev logget. Alt i alt blev det til 445 dejlige kilometer. Det giver et gennemsnit på 26 km. imellem passene. Ikke så mærkeligt, at trætheden har meldt sig.

Pas den 20. juni
Sellajoch 2213
Grödnerjoch 2121
Campolongo 1875
Fedai 2056
Falzarego 2117
Gemärk 1518
Cimabanche 1529
Drei Sinnen Bergstrasse 2400
Sant-Angelo 1756
Tre Croci 1805
Giau 2230
Falzarego 2117 - Måtte over en gang til for at komme videre
Valparola 2192
Furkel 1759
Iselberg 1208
Hochtor 2504
Fuscher Törl 2428

p6200279.jpg (948900 byte) p6200280.jpg (553682 byte) p6200283.jpg (710745 byte)
p6200284.jpg (1024841 byte) p6200287.jpg (897716 byte) p6200288.jpg (808277 byte)
p6200289.jpg (901086 byte) p6200291.jpg (948976 byte) p6200293.jpg (792825 byte)
p6200294.jpg (870028 byte) p6200295.jpg (960775 byte) p6200301.jpg (762763 byte)
p6200302.jpg (815270 byte) p6200306.jpg (740839 byte) p6200308.jpg (784610 byte)
p6200309.jpg (942229 byte) p6200311.jpg (407245 byte)

120621
Det er en hel speciel oplevelse, at vågne op i godt 2200 meters højde og se skyerne drive forbi i dalen under sig. Det dårlige vejr var drevet over i løbet af natten. Himlen var blå, solen skinnede og det var kun nogle rester af lidt skyer, der drev rundt. Morgenmaden var der ikke noget at klage over og en regning på 56,- euro alt inkluderet kan der heller ikke klages over. Husk kontanter, kort modtages ikke. Der kom endeligt et smil fra værten, da han modtog hårde kolde kontanter.
Der var tydelige rester af nattens regnskyl på pølsevognen, men det kørte den nu ikke dårligere af. Turen over passene blev genoptaget. Det var en hel vild oplevelse, at køre over passene og hele vejen ned til betalingsanlægget i nord og kun møde en enkelt arbejdsbil. For at få lidt ekstra for ”pasgebyret” vendte jeg og smuttede tilbage syd over. Nu blev der hel vild trafik. To andre morgenfriske motorcyklister og et par biler med vejarbejdere, mødte jeg på vej tilbage til det sydlige betalingsganlæg. Ved Kaiser Franz Josef Höhe måtte jeg lige vente lidt med at komme hele vejen der ud. Der var et hold i gang med at rulle sten ned af bjerget. Helt vildt at se stenene tumle ned og klaske i vejen. Faktisk ret betryggende, at de sikrer bedst muligt, der ikke komme sten susende, når der er trafik. Helt ude for enden af vejen ved glacierudkigspunktet, var jeg ganske alene om at nyde den storslåede udsigt. Jeg kan kun anbefale, enten at overnatte på et af hotellerne ude på ”strassen” eller stå pokkers tidligt op og komme igennem, når de åbner ”porten” kl. 0700.
Efter Grossglockner blev kursen sat mod Sølden. Dagens rute var ikke så lang, så da navnet Kalser Glocknerstrasse dukke op, smuttede jeg en tur op af den. Det er en blind vej, men absolut en tur værd. Helt oppe for enden ligger Luckner haus, som er en overnatning værd, i 1920 meters højde. Har du traveskoene med, så tag to overnatninger, for der en helt fantastisk flot.
Turen øst over mod Sølden bød på en del ”transportvej”, hvilket var helt OK, så kunne der slappes lidt af med lange bløde kurver. På en strækning med sjove sving fik jeg et par forhjulsudskridninger, enten på grund af dækkenes tilstand eller vejens beskaffenhed, der var i hvert fald ikke for stor nedlægning. Farten blev sat lidt ned. Det viste sig at være en klog beslutning for midt i et sving opførte maskinen sig rigtig dårligt. Første tanke var fladt dæk, men der var ikke alarm for dæktryk. Den slingrende kørsel blev stoppet og problemet undersøgt. Det viste sig, at det ene horn (tudehorn) var faldet af og kom i karambolage med de forreste støddæmpere, hvor det gjorde det umuligt at få normalt styrudslag. Skidtet blev afmonteret, så nu lød pølsevognen mere som en pølsevogn end en lastbil med kun en tone i hornet.
Så kunne der gis lidt gas igen og inden længe blev Sølden nået, med de sidste 10 km. hvor tankmåleren viste 0 km. tilbage. Med fuld tank vendte jeg skuden og fandt vejen op i himlen. Efter en lang og ikke speciel udfordrende stigning fra 1300 meter til 2829 meter, nåede jeg op til det højeste sted i Europa, hvor man kan køre på en vej med belægning. Der er godt nok en vej i Spanien, der opgives til at være højere oppe, men der er ikke adgang hele vejen op for andre end ansatte i parken. Det er ret imponerende at stå og hive efter vejret i den højde, men faktisk er udsigten på Bonette bedre. Ingen klager, det skal opleves og gerne mere end en gang.
Natten blev tilbragt på hotel Granat i Sølden. Hotellet kan absolut anbefales for MC-ister. Der er tiefgarage inkluderet i prisen samt, ikke mindst, adgang til Sølden saunaland, der ligger 50 meter fra hotellet. Til en pris af 50 euro inkluderet morgenmad, netadgang und alles, må det siges at være OK.
Et kig på bagdækket viste, at det ikke holdt længere. Turen op af Ötztaler Glacier Road havde taget livet af det. Nærmeste sted, hvor jeg kunne få nyt dæk viste sig at være i Innbruck, så ruteplanen blev lige inkluderet et waypoint ved PointS Reifen Team næste dag.

Pas den 21. juni
Fuscher Törl 2428
Hochtor 2504
Kaiser Franz Josef Höhe 2369
GrossGlockner Hochalpenstrasse 2571
Iselberg 1208
Kalser Glocknerstrasse 1920
Staller Sattel 2055
Jaufen 2099
Timmelsjoch 2509
Ötztal Glacier road 2829

p6210312.jpg (519791 byte) p6210313.jpg (1070346 byte) p6210314.jpg (856864 byte)
p6210318.jpg (1101596 byte) p6210319.jpg (803776 byte) p6210320.jpg (901567 byte)
p6210322.jpg (767579 byte) p6210324.jpg (718540 byte) p6210325.jpg (938613 byte)
p6210332.jpg (810497 byte) p6210333.jpg (852169 byte) p6210334.jpg (747915 byte)
p6210336.jpg (688722 byte) p6210337.jpg (666239 byte) p6210339.jpg (781811 byte)
p6210340.jpg (596339 byte) p6210343.jpg (856888 byte)

120622
Straks efter morgenmaden gik turen i stille og roligt tempo mod Innsbruck, hvor jeg ankom lige før 1000, hvilket viste sig at være lige tilpas tidligt nok til, at de kunne klare et dækskifte med det samme. Godt en time efter stod pølsevognen klar med nyt Pilot Road 3 dæk og turen nord på kunne starte.
Efter Innsbruck var i bakspejlet blev vejene lidt sjovere og selv om passene ikke var så høje som i går, viste det nye dæk sig at være helt OK. Ikke flere slag med halen medmindre det var ind i et uforudset skarpt sving, hvor halen kunne logre lidt. Den første halvdel af turen var fin med rigtig flotte landskaber, selv om de snedækkede tinder forsvandt bag ud. Den sidste halvdel var mest kedelig transportvej uden de store udfordringer. Faktisk var det helt OK at slippe alperne. De sidste par dage har mættet lysten til hårnålesving og hjemlængslen har meldt sig. Hotel zur Post i Fürstenfeldbruck blev overnatningstedet. Et imponerende hotel med en 400 års historie bag sig. Turens dyreste til 75,- Euro men helt OK til standard og service.
Den 22. blive "ruhetag", som de siger her i tyskland, inden turen nord på med DB Autozug begynder om aften, med forventet hjemkomst søndag den 24. om eftermiddagen, så beretningen slutter her.

Pas den 22 juni
Seefelder Sattel 1185
Scharnitz 995
Leutaschklam 1120
Holzleitensattel 1126
Fern 1209
Planseestraße / Plansee 976
Ammersattel 1082

p6220344.jpg (835755 byte) p6220345.jpg (715983 byte) p6220346.jpg (1309408 byte)
p6220347.jpg (941173 byte)

Resume
Alt i alt blev det til 60 pasoverkørsler, inkluderet de få, hvor jeg måtte tilbage samme vej.
28 af passene var over 2000 meter.
Gennemsnit i fart 64,9 km/t med et forbrug på 5,5 l/100km (18,2 km/l).
Vejret var fantastisk hele vejen med undtagelse af opkørslen til Grossglockner. Temperatur minium 10 grader en tidlig morgen på et højt pas og maksimum 35 flere dage nede i dalene.
Flotte områder Dolomitterne og Grossglockner, men hele turen er fantastisk. Husk at smutte op på Ötztaler Glacier Road ved første besøg i Sølden.
Turen vil kunne gøres på 5 dage, men så bliver der ikke mange stop undervejs.
Uanset hvor lang tid, der sættes af til turen, så kan det anbefales, at overnatte tæt på de mest populære steder og komme tidligt af sted om morgenen. Det har været en klar fordel, at køre på hverdage. Fredagen på vej mod München viste med al tydelighed, at der vil blive meget trafik i alperne i weekenden.
Juni er fin at køre i og de første 2 uger af september skulle også være OK grundet lidt lavere temperaturer.
Skulle vejret vise sig fra sin dårlige side, så læg ruten om og find de steder solen skinner.
En revideret AlpenMaster tur vil blive udarbejdet senere.

Top af siden

Turlog

dag-01.jpg (145981 byte) 120617

403 km.

Logfil

dag-02.jpg (212172 byte) 120618

423 km.

Logfil

dag-03.jpg (202383 byte) 120619

405 km.

Rutefil

Loggen fra dagens tur var desværre slettet grundet for meget data i hukommelsen.
Turen blev kørt som angivet på kortet.

Spor-120620.jpg (476770 byte) 120620

445 km.

Logfil

Spor-120621.jpg (449764 byte) 120621

406 km

Logfil

Spor-120622.jpg (606176 byte) 120622

366 km.

Logfil

Spor-120623.jpg (467147 byte) 120623

55 km.

Logfil

Spor-120624.jpg (710480 byte) 120634

371 km.

Logfil